ÖPPNA DÖRREN MOT VÅREN


 Visst är det ju ändå så att påsken är en målstolpe i årets vandring. Inte bara den kristna utan annars också. Redan de goda gamla hedningarna insåg att den här tiden på året så börjar det hända grejer i naturen. 

I går kväll, då jag förde ut vår pascha på balkongen för att det är så fullt i kylskåpet, så hörde jag
kattugglan ropa ett stycke ifrån. Då var det redan i övrigt tyst, vårnattens mörker hade lagt sig. 
På morgonnatten vaknade jag av att gräsänderna, som nu kommit till det lilla öppna stråket vatten vid stranden, ilsket och upprört kvackade. Kanske det var en räv som strök förbi och kändes hotande? 

Mot morgonkvisten vaknar stararna, koltrasten, måsarna börjar skräna. Sångsvanarna drar in över
sjön med sin "sång". Mesarna visslar. Kunde ligga hur länge som helst och bara lyssna på 
ljudvärlden utanför fönstret. Det är våren som låter. 

*

I veckan kommer jag att ta ut ett par lediga dagar och åka till stugan för att vårstäda. 
Jag brukar inte  städa så där väldans på hösten, och i synnerhet i år då där varit hantverkare som 
förnyat våra element så tänkte jag att det kanske är lite onödigt. 
Och vintern behövs alltid ändå skuras ut. 

Och jag gör det gärna ensam. Det är en rätt meditativ syssla. Att damma sängkläder, 
Plocka fram borddukar från skåpet. Skura gammal flugskit från fönsterbräden. 
Ha dörren öppen, det blir lite kyligt men friskt inne. 
Bära ut utemöblerna, placera krukorna i väntan på planteringar. 
Ta en kopp kaffe mot den varma (förhoppningsvis) söderväggen. 
Lyssna på de fåglar som finns där i skogen. 
De är delvis andra än de som kvittrar utanför
hemmet här i stan. 

Aj jo, och så skall odlingslådorna på plats. Bokashin tömmas och...och...och...
Vi öppnar dörren mot en ny vår och sommar! 

Inga kommentarer: