SKÖN MIDSOMMAR...


Midsommardagen, och natten hämtade med sig både svalka och en liten regnskur. 

Vaknade inte badande i svett utan av en sval bris som drog genom sovrumsfönstret. 
Jag är inte så himla mycket för den där tryckande hettan - men inte är det ju bra om det är för
kallt heller. Rätt små marginaler för att vi människor skall må bäst. 

Maten. Den är ju en viktig del av midsommar - förutom det här med vädret då. 

I år hade jag kastat mig riktigt radikal och testade på en färdigt komponerad
meny i form av en matkasse hemlevererad till dörren. 

Jag har i åratal redan tyckt att det är ett fantastiskt koncept - hade gärna själv haft tillgång
till det då under de "värsta" rusningsåren. Men av någon orsak har jag inte kommit
att testa det själv förrän nu för någon vecka sedan. 
Ett par år (?) redan har jag ju använt mig av den tjänsten att jag beställer mat- och 
hushållsvaror från en nätbutik som sedan levererar dem hem till mig. Jag avskyr att 
storhandla i enorma markerar. Går jag till butiken är det mest för att skaffa nåt jag glömt
beställa, eller för att jag gärna själv vill välja mina grönsaker - även om "matleveransens" 
grönsaker är oftast helt okej - men inte alltid. 

Nå, hur som helst så har jag nu ett par veckor innan midsommar testat på en matkasse
som innehåller 1 fisk-rätt och 2 vegetariska. Råvarorna har varit verkligen 
fräscha och bra, portionerna lämpliga - har till och med räckt till fler kring matbordet 
än den beräknade kassen. 
Och det bästa av allt. Jag som gillar att laga mat med nya recept, men avskyr att gå
i butiken och att fundera ut vad man skall laga för mat. För mig är det ju perfekt
helt enkelt! 

Så smått övertygad att det kunde fungera beställde jag hela vår midsommarmat
som ett färdigt koncept med ingredienser och recept hemlevererat. 

Räknade lite på det och jag vill påstå att så mycket billigare skulle jag inte kommit undan
om jag snott ihop motsvarade meny från butikshyllan. 

Och som det händer ibland visade sig att det kom ett par extra matgäster ex tempore 
till midsommarmiddagen, och genom att koka några ägg, öppna en sillburk till 
grilla en knippe sparris som jag råkade ha hemma räckte det och blev över. 

Om jag är nöjd? 

Absolut - och jag är övertygad om att matgästerna var det med! 

*

Ikväll blir det andra delen av midsommarkassens meny.
Skall se om jag idag hinner knäppa någon bild också. 



Inga kommentarer: