ETT NYTT ÅR...


Ibland tänker jag om det inte är så att jag har två nyår istället för ett? 
Ett som firas då vid årskiftet och ett då jag får inleda stugsäsongen? 

Jag var ju här en sväng i januari, sedan kom livet och vädret igen emellan och planerna 
ändrades, men nu....NU är jag här igen och när jag ser på min kalender så ser det ut som 
om det skulle bli att möta våren en hel del härute i skärgården. 

Det går ju så rasande fort, eller våren kommer liksom smygande.

Idag är det riktigt isande kalla vindar, trots att det utlovats rejält varma dagar. 
Rejält varmt är ju relativt, som känt. Men mer än + 5 i alla fall. 
Känns kallare här vid havet på grund av vinden.

Men här händer ändå hela tiden. 

Ejdrarna, ådrorna och gudingarna, har stämt träff ute i viken. 
De är överraskande jämt fördelade honor och hanar i år.
Ofta brukar det vara betydligt mer hanar än honor. 

Ejdrarna har ju minskat radikalt de senaste åren. 
Dels pga av en sjukdom som honorna bär på och som sprider sig 
via ägget till ungarna. För något år sedan blev det noll ungar i området kring
Östersjön som uppnådde vuxen ålder. Dessutom är ju både mink och 
havsörn och gallrar i  beståndet om man säger så. 
För sjukdomens del finns, vad jag förstått, inte något att göra, men ejdrarna har 
faktiskt redan ändrat på sitt beteende var och hur de lägger sina ägg
just med tanke på hotet från rovdjuren.

I fjol kunde man konstatera ökade mängder ejdrar i närheten av stora hamnar, 
där det är så mycket rörelse att rovdjuren hålls på avstånd. 

Vi har också här på stugan placerat ut nya "kryp-in" för 
ådorna att ta i besittning. Hoppas de duger! 

*

Ja, men...alltså.

Stugsäsongen är härmed öppnad. 

Om allt går som jag planerat kommer jag att vara här 
mer än något år innan, någonsin. 

Ska bli nice! 



Inga kommentarer: