SKRÄPMAT...


På bilden har den härligt goda (o)Äkta Bigmacdressingen
slukat h*mburgarbiffarna, men de kan (nästan) skönjas...heh.



De flesta tycker väl att en hamburgare är riktigt gott nu och då. 
Jag är inget undantag från den strömmen.

Sedan jag lämnade köttet har jag gång på gång fått uppleva en 
bittert svidande smakbesvikelse de gånger jag beställt vegetariska 
burgare på restaurang. Endast restaurangen Classic American Diner 
har en riktigt smarrig fundering med halloumi, resten har varit riktiga bottennapp.

Det kanske ändrar, men sakta går det.

Så jag tänkte att nu banne mig skall jag klura ut ett recept på hemlagade 
h*mburgare som har samma tuggkänsla, liknande utseende - och en riktigt god smak. 
Jag har favoritbiffar med bönor och linser som jag gillar skarpt i andra sammanhang.
 Men de funkar bara inte i hamburgare. Det är något med konsistensen. 

Köttätare brukar ibland undra varför jag suktar efter hamburgare (eller annat med kött) 
då jag nu valt bort det. Men det är ju inte så att jag inte fortfarande skulle tycka att en
hamburgare, eller en bolognese, eller en hönsgryta har sina löjligt goda sidor. 
Jag vill nu bara inte ha köttet i där - men gärna smakupplevelsen. 
Utan att något skall behöva dö för den skull...

Ja, ja...

Men nu  ä n t l i g e n har jag hittat ett h*mburgarbiff-recept som gör mig 
riktigt mat-lycklig! 
Bjöd mina grabbar på hemlagad h*mburgare idag - och det blev tummen upp
helt igenom hela gänget! Till och med vege-skeptikern lät sig väl smaka. 
Och det är inte lite det! 
Det blev 12 små biffar av satsen, men vill man 
ha större biffar så räkna med 6 st. 

Receptet ja...här kommer det:

En påse quorn-färs (ca 300 gram)
3 ägg
4 msk potatismjöl
En burk (200 g) fetaost
En hackad lök och ett par små vitlöksklyftor 
(eller enligt smak)

Rökt paprika-krydda
Chiliflakes
soya
torkade örter 
(oregano, timjan, etc) 
salt och svartpeppar

Jag började med att steka upp lök och vitlök 
samt quorn-färsen. 

Smular fetaosten i en bunke och blandar ägg,
potatismjöl, den lite svalnade quorn- och lökblandningen
med kryddorna och låter det stå och dra en stund. 

Sedan är det bara att steka upp biffarna i en rätt
så het panna för att få en fin krispig stekyta. 

Och mon dieu så det här funkade! Tokigt gott! 
Snubblade över original-receptet på den där ruskigt 
bra bloggen om vegetarisk (och vegansk) mat 



Nu kommer jag att steka ett rejält lass av dessa åt mig och andra 
som föredrar k*tt framom kött. 
Behändigt att ha i frysen och plocka fram när det behövs. 

På samma ställe hittade jag också 

(O)Äkta Bigmacdressing

Jag gjorde så här 
(inte helt enligt originalet, men nästan) 

1,5 dl majonäs
4 msk gurksallad (American style)
1 msk vanlig vinägrett salladsdressing
1 msk ketchup
1/2 finhackad lök
1 tsk socker
en nypa salt. 

(i originalreceptet finns också vitvinsvinäger, men 
i och med att min vinägrett redan var rätt syrlig
så skippade jag vinägern) 

Bara att blanda ihop - låta stå och dra en stund.

*

Sedan var det bara att bygga ihop sin egen 
h*mburgare och  n j u t a !


Bara de färdigköpta hamburgerbröden drog ner på smakupplevelsen.
Fast de kanske får stå för "skräp" när resten
får stå för "mat"......?



1 kommentar:

Grynbär sa...

Tack för att du delade med dig receptet, jag skall testa det :) Jag kör helst också med vegetariska versionen och har också bara en gång ätit god vegetarisk burgare och den innehöll som biff getost.