DAGENS NYHETER...


Frankrike blev världsmästare i fotboll, Tokstolle-Trump har landat på finsk mark.
Talade just med sonen som bor nära flygfältet och det lär vara poliser, helikoptrar, allt 
i säkerhetsväg man kan tänka sig frambringa i luften och på marken. 
Huoh! 
Inte skoj att bo i Helsingfors i lägenhet utan luftkonditionering i denna tropiska hetta 
då man inte ens lär få ha fönstren upp i kvarteren i närheten av var Trump och Putin 
skall röra sig. Jag förstår ju det, men ändå...

Och skulle det nu ens vara så att det skulle på riktigt leda till framsteg på något plan
detta möte så fine, men det blir nog bara mest ett möte i vem som kan pösa mest. 
Nåja...

När jag är ensam så tycker jag om att ha radion på som bakgrundsbabbel.
Det är många år sedan jag faktiskt ägt en radio, lyssnar alltid via mobilen,
men kan ibland tröttna på den lite dåliga ljudkvaliteten som den har.
Så jag tänkte nu passa på och tipsa på en riktigt bra (och förmånlig) liten högtalare
som jag ramlade över här för ett tag sedan.

Märket är Fresh 'n Rebel (Rockbox Slice)
och är som sagt inte mycket större än smarttelefon, men har ett riktigt bra ljud! 
Kostade i runda tal ca 30 €, vilket jag tycker var valuta för pengarna. 

Jag har till och ifrån lyssnat på radio sedan jag kom ut till stugan på torsdag
och en gång har jag behövt ladda den. 

Och så är den lite snygg också - kan jag tycka.
Den finns dessutom i ett antal olika färger,
men nu hör jag ju till det där märkliga släktet som 
kan tycka att grått är den läckraste av dem alla...



I övrigt har det inte gått i så många knop här idag.
Sommarhettan har tagit i så det känns och märks på allvar. 
Arma oss nordbor som skall försöka funktionera i 30 graders hetta.
Tur för allt i världen att jag inte ha behövt funktionera speciellt mycket idag då...

Ingen av oss. 




När jag nu är igång och tipsa och ha mig, så måste jag bara
flagga för den här "filten" som jag köpte för ett par, tre år sedan.
Den är av linne och linne är ju ett av mina favorittextiler. 

Det som gör den här så där extra bra är att den är sval att ha 
på sig om man vill ta en tupplur i skuggan, 
men inte vill ligga helt utan "täcke", vilket få gör.

Men märkligt nog så är den också värmande när det är svalt ute,
vilket kan låta synnerligen motstridigt, men det är så den funkar! 
Den är också av dubbel-sytt tyg, så den är överraskande vindhållande också.




De flesta småfåglarna har fått ut sina ungar från holken och skogen har tystnat
om man jämför med kvittret för en månad sedan. 

Trädkryparen vimsade omkring med sina fyra ungar häromdagen.
Jag tolkade att de relativt nyligen lämnat boet, för det var inte riktigt full koll på 
flygandet än. En av ungarna förirrade sig in på verandan vår och klamrade
sig fast på foderbrädet ett tag för att hämta andan. 
Så mysig liten varelse, denna trädkrypare. 




Det som verkligen är mindre mysigt är att till och med vid vår strand har det nu
uppenbarat sig blågröna alger. Inte mycket, men dock.
Vi har varit skonade från det hittills. Eller i alla fall inte då jag varit här.
Vi kanske ligger så innanskärs, har jag tänkt, som om det skulle skydda, men 
har faktiskt inte upplevt det förrän nu idag.

Läser ju på nyheterna och märker i flödet på Facebook och så, att 
det är extremt mycket i år. Eller som en person beskrev att båtmotorn 
till och med går ner i varv i sörjan...

Jag vet inte vilket jag ogillar mer, tokstollen på besök i Finland
eller algblomningen? 

*

P.s Märkte att jag skrev tokstollen - i singularis - och då menar jag förstås
Trump. Då slår det mig att det nästan får det att låta som om jag tyckte att Putin 
skulle vara the good guy här, vilket också blir helt snurrigt! 
Men bredvid Trump så blir väl de flesta både intelligenta och sympatiska.
Skrämmande!


Inga kommentarer: