MINIMINISEMESTER VOL 2.0...



Så här var det igår kväll när jag inledde miniminisemester vol 2.0.  

Temperaturen dallrade sådär skönt vid 25 grader och solen går ner
och livet känns precis lämpligt skönt och avslappnat och inte speciellt stressigt
på någon som helst plan. Så där som sommar skall vara. 

Idag har det regnat. 
Vaknade till det där underbara drippdroppet av ett stilla
sommarregn och en bedövande härlig doft av fuktig skog.

Långfrukost på verandan, då det redan var förmiddag och inte alls någon morgon längre.
 Där på stugans terass som numera har en ny och annorlunda
 veranda-känsla sedan vi lade in fönster för ett drygt år sedan. 
Kanske det bästa vi gjort på länge! 

Men frukost var det ja. Älskade underbara långfrukostar. 
Ingen tidtabell alls, och så det där stilla regnet...




När det lite pausar i regnet, och den ente koppen kaffe har slunkit ner genom strupen
åkte jag till den lokala butiken, bara för att. 

Jag köper ju oftast det mesta i matväg med mig redan hemifrån och kör sommartid,
med tanke på hunden i den heta bilen, alltid nonstop till stugan. 
Men samtidigt vill jag gärna ändå lämna några av mina få slantar 
till fördel för de lokala företagarna i sommarkommunen. 
Det är onekligen inte så att mina inköp skulle rädda någon som helst matbutik, 
glasskiosk eller grönsaksodlare, det är ju mer principen. 

Jag tycker så om vår lilla bybutik. Där finns precis allt man tror sig behöva. 
Och inte bara i matväg. Behöver man ett par nya åror, vilket vi behövde
här för ett par år sedan, så fanns de att få i lokala matbutiken! Bara det liksom! 

Men den lilla butiken har en liten nackdel, och det är att det är klaustrofobiskt 
varmt inne i butiken - alltid. Kanske inte i november eller februari, men annars nog. 
Det är trångt mellan hyllorna och det är mångamånga
sommarmänniskor som trängs mellan dessa överfulla hyllor. 

En typisk sommarlördag då "alla" åkt med sina båtar, bilar och cyklar 
från stugor, kojor och smärre slott in till byn för att 
köpa fisk och grönsaker på torget och på samma gång 
passa på att gå till butiken, då kan man glömma att gå tillbaka för 
att hämta något man glömt från en hylla som man redan passerat. 
Det går bara inte. Bara att inse att man sitter fast i 
ett lämmeltåg av sommargäster i en svettig sommarbutik.

Därför åkte jag dit idag. En dag innan torgdagen. 
Och en relativt sval dag. Det var ett strategiskt smart drag. 
Och just sådana där stora val i livet man gör när det är semester. 
Om också bara en miniminisemester, vilket uppenbarligen är något 
jag kommer att roa mig med denna sommar. 

Inga kommentarer: