SPARSMAKAT...


...som jag tidigare skrivit så har jag lite snusat på det här med minimalism, 
optimalism och att faktiskt inte ha och äga så sjuttons(tusen) mycket grejer.
Jag har till och med läst på det här med kapselgarderob (capsule wardrobe) för
faktum är att jag redan i ett par års tid omedvetet kört kapselgarderob, fast jag kanske inte
haft ett namn för det. Jag har bara använt samma och samma kläder nästan hela tiden.
Det oaktat har jag skämmigt mycket kläder i min garderob som jag
ärligt talat aldrig använder. Nu skall det bli en ändring på det! 

Mitt "dilemma", ett i-världsproblem i allra största grad, 
 är att jag har en mängd kläder som jag gillar mer då de hänger på
galgen än då de hänger på mig. Och det är ju ingen större idé med sådant? 
Endera dagen skall jag ta itu med garderoben. 




Märker också att mitt "pynt" blir mer och mer avskalat.
Förmodligen till en sådan nivå att någon inte skulle kalla det pynt alls? 

Mina påskfjädrar är i år dessutom helt ekologiska - och "närproducerade".
Helt eko!

Första bildens fjäderknippe är från en järpe som gubben jagade för 
ett par år sedan. Köttet åt han upp och jag tog hand om fjädrarna för jag tycker de
är så himla fina! 

De övriga fjädrarna är plockade från marken vid en strutsfarm som 
jag besökte för ett antal år sedan och som till nu fått agera dekoration
på mitt skrivbord - nu blev de uppgraderade till påskpynt. 

Är ju inte så mycket för gult och grällt, så ekologiska 
naturfjädrar känns precis perfekt för mig! 




I övrigt har jag också sedan länge föredragit naturmaterial framom
konstmaterial. Man kan ju, om man vill vända sig krokig och avig och vindig 
i att alltid försöka välja "rätt" enligt alla etiska normer som vi överöses med. 

Jag har valt att undvika att äta kött - för att jag känner att man kunde göra mer
för djurens välmående och att den mängden kött vi äter idag inte är hållbart.
Motstridigt nog så föredrar jag läderväskor och -skor framom konstläder.
 Likaså föredrar jag ull framom syntet. 
För tillsvidare upplever jag att alternativet med all världens 
plastaktiga material ändå är ett sämre val. 

Jag tycker ibland att det är riktigt knepigt att hitta sin egen balans på 
gungbrädet mellan etik och estetik, värdegrunder och övertygelser. 



Jag tycker det är fint att man hela tiden blir mer och mer
medveten om vad man kunde göra bättre med tanke på miljön och dess framtid.
Hur djurhållning kunde bli bättre, hur andra problem som vår livstil medför kunde lösas.
Vi väljer bort plastpåsar och återanvänder mer och mer i hemmen.  
Jag bugar djupt för alla de som ständigt är medvetna och med stort engagemang
upplyser oss andra om hur vi kunde göra bättre val. 

Jag kanske aldrig blir en sann minimalist, aldrig kommer att ha en sannfärdig etik,  
men jag gillar tanken på att less is more. 

Vi behöver inte allt det vi tror - vi behöver mindre! 


Inga kommentarer: