SÅ MYCKET GODARE ÄN UTSEENDET...


Det har knappast undgått någon att jag gillar att traska
ut i skog och mark. Oftast blir det på grund av tidsbrist 
bara någon timme eller två och då känns det onekligen 
lite löjligt att ta matsäck med. 

Och när det bli någon lite längre tur så är det oftast kaffe och 
smörgås som åker ner i ryggsäcken.

Sedan kan jag tycka att just det är lite tråkigt, och att man gott 
kunde, också på dagsturerna, ha lite rejält käk med sig.
Och tänka lite utanför korvgrillning, liksom.

Tänkte nämna här på bloggen några av mina favoritrecept på
mat som funkar riktigt bra som utflyktskäk. 
Och är lite mer än "all-in-one-pås-pasta".
Själv har jag några kriterier som bör uppfyllas.
Käket skall:

a) smaka fantastiskt gott 
(skall man släpa riktigt käk ut i naturen, skall det vara värt 
varenda steg med extra tyngd i ryggsäcken)

b) hålla sig fräscht fast temperaturen är rejält på plus
(det är ju så att jag rör mig mest ute i behaglig temperatur och 
då är färska grönsaker helt i egen klass. Behövs ingen svalförvaring.)

c) vara enkelt att tillreda
(all-in-one är det bästa, men utan att tulla på smaken.
Och vem vill diska mer än nödvändigt - någonsin, någonstans?) 

d) vegetariskt, men så att de som är icke vegetarianer lätt
kan tillföra kött om de så vill
(köttet skall funka som ett tillägg, inte som huvudingrediens)

Och här kommer en favorit.
Funkar också utan det där med friluftsliv och att äta ute i naturen.
Käkade det senast idag och smakade lika bra i stadsmiljö.
Och då vet man att det smakar ännu bättre ute i naturen - heh! 

Här kommer receptet:
För fyra personer

5 stora potatisar
1 burk eller tetra kokosmjölk
1 burk eller tetra kikärter 
1 påse (två rejäla nävor) färsk spenat
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk grön currypasta (eller motsvarande)
2 tsk paprikapulver
salt och peppar
olja att steka i
färsk persilja


Dela potatisen i mindre bitar och koka den klar. 
(Ibland har jag tagit med färdigt kokt potatis, men har man 
tid och bränsle så kan man ju också koka potatisen därute i skogen :))

Stek finhackad lök och vitlök i lite olja och blanda i spenaten.
Låt steka en stund. 
Blanda i kryddor, kikärter och den kokta potatisen.
Häll på kokosmjölken. Låt puttra på svag värme en liten stund
så allt blir varmt, men passa på att det inte blir för mycket 
kokas i det här skedet.
Kokosmjölken har nämligen en tendens att bli lite rinnig 
om den den kokar för häftigt för länge. 

Mina köttätade medtraskare brukar ha färdigstekta 
kycklingstrimlor att ha i.

*

Ja, här alltså ett tips på en gryta som jag gillar skarpt.
Är lite lagom "hot" en sval höstdag,  och en kall vinterdag är den perfekt! 

Ja...och så smakar den riktigt bra också en alldeles 
vanlig måndag hemma, som hos mig idag.



Inga kommentarer: