REGNVÄDER...


Vanligtvis brukar jag inte roa mig med att klä (ut) mina hundar.
Helt medvetet har jag valt att ha så kallade "pese ja pidä"-hundar som 
är möjligast vädertåliga på alla sätt.

Riktigt alltid kan man ändå inte få allt och min borderterrier hör till
de individer i rasen som nästan saknar bottenull i sin päls, 
vilket gör att hon kan vara rätt 
så frusen trots att hon ser ut som en lurvhög då hon har lång päls.

Fördelen med hennes sträva päls är att det fastnar väldigt lite skräp i den
och att den torkar rätt så snabbt. Sommartid är det med andra ord inga
problem alls med att hon blir våt, hon luktar inte ens "våt yllesocka" 
speciellt länge just tack vare den glesa bottenullen.
Och hon har sällan för varmt, tvärtom är hon den som ligger var i gassande
sol när alla andra individer, inklusive katten, redan dragit sig till skuggan.


Men så här när det börjar bli kyligare i luften så märker jag att hon 
då hon blivit våt under våra skogspromenader ofta ligger och småhuttrar i
bilen när vi kör hemåt. Det är ju inget hon tar större skada av men, 
knappast är det så skoj för henne heller.






För många år sedan kom det sig att jag köpte en "oljerock" åt
min dåvarande hund. Minns inte ens längre var jag köpte den, men
att det var ett kvalitetsköp är helt klart! 
Märket är samma som gör de där klassiska austalienska hattarna som 
skall hålla en hel livstid. Undrar om inte den här "oljerocken" kommer att hålla
både en och två hund-livstider.

Idag var det första gången för i år jag plockade fram den från lådan med höst-stuff.

Vi gick en sväng i skogen, jag testade min anorak som jag oljade här för en tid sedan. 
Jag höll mig torr och större delen av hunden hölls torr.  
Det spöregnade därute. Det var ingen som helst trängsel på stigarna...

*

En liten detalj på "oljerocken" är den lilla ficka på ryggen.
Då vi går längre turer brukar jag ha med lite gott åt hunden också, naturligtvis!

Med samma princip som då ungarna var små och vi gick ut i skogen med matsäck; 
man bär något själv, får också hunden bära sin matsäck.
Som om det skulle ha någon betydelse för vare sig min eller hundens del.
Det är bara lite småvitsigt med en hund i oljerock med matsäck på ryggen.
Det brukar väcka muntra kommentarer. 

Men i övrigt så klär jag aldrig (ut) min(a) hundar...heh! 



Inga kommentarer: