SVENSKA DAGEN...


Om ett par dagar firar vi här i Finland Svenska Dagen.

I min värld har den dagen kanske inte i ärlighetens namn klättrat så rasande
högt upp på listan av dagar jag uppmärksammar.

Det är kanske lite tokigt, för dagen har ju anor så det räcker och blir över.

Vi, finlandsvenskar firar ju dagen samtidigt som svenskarna firar
Gustav Adolfsdagen. Så har vi gjort sedan 1908, vilket betyder att dagen firats
längre än både Sveriges och Finlands nationaldagar.

*
Under årens lopp har det blivit en del svenska-dagen-festligheter och -fester.
Speciellt bra minns jag en. Jag, och min blivande gubbe, var bjudna
på en middag med tal och hela den biten. 
Där satt vi och åt den ena rätten efter den andra och 
skålade i champagne. Vid andra glaset viskade jag till mannen;
- Helt annan sak, min mens är några dagar för sen.

Vi skojade om det och...ja, åtta månader senare blev jag mamma. 
Och han pappa.

Vi har olika saker man kopplar ihop en viss dag med.

Då, på svenska dagen 1988, anade jag för allra första gången
att en ny finlandsvensk blivit till.

*

Sedan dess har det ju runnit en del vatten under broarna, vilket osökt (!)
får mig in på det jag egentligen tänkt skriva om:
Det svenska språket.

Och ordspråk och idiomatiska utryck. 

Nästa gång jag inte riktigt kommer på något att skriva om tänker jag 
välja ett idiomatiskt uttryck under bokstaven A, sen B, sen...

...ja ni hajar. 

Och svenska dagen till ära kommer det här snart ett inlägg om inget mindre än:

ANKDAMM.

Varenda finlandsvensk vet vad det betyder hos oss.
Svenskar kanske behöver få en liten förklaring?
Men det tar vi sen! 

*

Idag, har jag fredagen till äran snurrat ihop något otroligt gott.
Receptet hittar man på 

Också det något som knyter ihop det här med Svenska dagen,
finlandssvenskhet, ankdammar och allt det där.

Men bakad rotselleri med röra av rökt sik (eller annan rökt fisk)
är bara så mycket godare än det först låter.

M Y C K E T  godare! 
Jag lovar! 





2 kommentarer:

Tina sa...

Blivande gubbe, låter spännande?! Jag har bara min nuvarande :) kram

Maggi sa...

Ja, alltså..hahaha...hur månne jag skrev riktigt? Då min blivande gubbe, som sedan blev varande, som sedan var föredetta en tid och nu åter nuvarande igen. Många steg i den valsen...;) kram