HOPPADE PÅ FLYGET OCH LANDADE I WIEN...


 Närmare sagt igår. Det kom lite överraskande det här. Att hoppa på flyget alltså. Min äldre studerar och bor ju numera i Salzburg och så kom vi på att vi kunde ju stråla samman i Wien. Sagt och gjort och här är vi nu. Jag och grabbarna.

Igår kväll blev det mest bara att landa och gå ut och äta och sitta i ljusets sken, smutta vin och lyssna på tankar och funderingar kors och tvärs. Babbla om egna och ja, så där som det blir när man inte setts på länge och fast man pratas via telefon, chattar och har sig så är det inte samma sak ändå.

Har varit i Wien någon gång år ett och två, och slottet Schönbrunn, det har jag aldrig besökt.
Så idag söndag efter att vi vaknat till ett snöigt Wien, snön kom på natten, så åkte vi ut till slottet.

Alltså…det här är minsann värt ett besök, eller två!

Till och med tonåringen, som åtminstone för tillfället går igång så där rätt svalt på allt vad museum och sådant heter var mäkta imponerad över turen på slottet.

Det fanns två, eller egentligen flera, men två "huvudturer" genom slottet. Den ena på 30 rum och den andra på 20 rum till. Vi valde den kortare, men som sagt, till och med tonåringen skulle sen också hellre ha valt den längre turen. Nå till nästa gång…

Och fördelen med att besöka slottet nu på vintern är ju att man inte behöver köa någonstans. 
Mycket behagligt! 

Ja och här är han då, grabben min. Österrike-bon, för tillfället i alla fall. Med mustasch. Hih.

Och en dag i Schönbrunn. Skönt! En dag då det snöade, blåste kallt som attan men också en sol som lite visade sig och påminde mig om att jag borde skaffa mig nya solglasögon jag med!
Den ensamma lilla formklippta. Lite vilse i alla de vita ytorna omkring.


En naken, avskalad och nästan lite frysen känsla över hela parken. Inte mindre vacker för det. 
Eller jo, kanske inte vacker på det där sommarsättet förstås, men ändå rätt fin!

Vad endel tycker om att posera…eller när brorsan poserar…eller när det bara inte går undan fort nog…;)

Fast sedan om det är frågan om att spexa för att få storebror att se ut som en liten en...





Som sagt så snöade det…en hel del!


Tittut-gluggarna i vaktkuren, de som gör att man som vakt har koll på allt som händer både till höger och till vänster. 

Solen….!







Och det var Schönbrunn det, en vinterdag i nådens år 2015. Nu skall vi dra oss ut på stan och se om vi inte skulle hitta något att käka. Och se vad vi skall hitta på i morgon.

Sådant idag! 

2 kommentarer:

G:a Affären sa...

Men så duktig du är att fota! Själv har jag aldrig varit där så tack för en liten tur till Wien. Och så fina söner du har, det måste också vara ett härligt möte om ni varit ifrån varandra ett tag alla tre. Det är kanske därför den yngre verkar vara lite till sig.

Önskar er en fin måndag!
Cia

Maggi sa...

Tack :D. Jo, det var härligt, både Wien och att träffas. Och när bröderna kommer samman efter en lång paus är det hjärtligt och också aningen…överenergiskt ;)