IDAG VILAR ARBETSHANDSKARNA...


…äntligen kom värmen, sommaren, allt det där som man bara längtar och längtar till
under månader av mörker.

Idag är också min sista "downshiftingdag", ikväll blir det kursavslutning 
och jag kommer att återgå till att jobba 100 % igen.
Tre månader har gått jättefort. Jätte, jättefort.

Så dags att summera lite.
Det har varit skönt med lite "paus", även om det blev, som jag skrev tidigare, knepigare 
än jag tänkt att få det att gå ihop med arbetsmängden. Jobbet försvann ju ingenstans, tvärtom
hade jag mer att ta itu med de dagar jag var på jobb, rytmen blev lite haltande.
Försökte att inte fundera så mycket på jobbet under mina lediga dagar - det gick så där.
Kom ofta på mig att jag funderade och planerade något jobbrelaterat när jag var ute
i naturen under mina lediga dagar.
Kanske en orsak till att det blev så splittrat var det faktumet att jag inte hade mina lediga
dagar i en följd utan var måndag på jobb, tisdag ledig, onsdag på jobb, torsdag ledig och
så fredag på jobb igen. 
Det blev lite splittrat.

Så om någon planerat något liknande kan det vara idé att försöka förlänga veckoslutet
i någondera ända. 
Nu var det ju mina kursdagar(-kvällar) som styrde, men om man kan välja så…

Vad har varit det bästa då?

Helt simpla, enkla vardagliga ting.
Jag har haft möjligheten att möta våren ute i naturen på ett sätt som
jag länge längtat efter. 
Jag har gått underbara promenader i vaknande skog.
Suttit på klippor och kollat in fåglarnas vårsträck.
Fixat mat tills grabben kommit hem från skolan.
Och - så har jag bara varit! 
Visst har jag också "offrat" många dagar till helt vardagliga sysslor som
att tvätta, städa…men det har också varit okej. Då har jag frigjort andra kvällar till 
annat - roligare.
Ekonomiskt då?
Ja-a, som helt vanlig löntagare så gick det bra att genom lite planering
spara in det inkomstbortfall som tidvis lägre lön ger.
Att så här småskaligt "downshifta" för en relativt kort tid ger kanske inte
några direkta möjligheter till att ändra radikalt på sin livsstil.
Så man behöver planera det lite.
Om man inte vill tulla på andra besparingar vill säga, eller om
de saknas. 

I det stora hela har det varit en bra erfarenhet.
Det går om man vill.

Innan "downshiftandet" levde jag lite sparsammare i kanske 
fem-sex månader för att få en buffert för de här månaderna.
Inga stora uppoffringar alltså.
Och jag har njutit av varenda ledig dag!

*

Idag är som sagt min sista dag av "downshifting".
För idag hade jag planerat lite pysslande i trädgården.
Det blev nu inte riktigt så…
I söndags lyckades jag med konststycket att försträcka min lårmuskel,
så nu blir det bara att klinkaklanka omkring i sakta mak - och skriva blogg,
mitt på blanka dagen.

Ryggskottet i vintras har satt sina spår och träning har inte varit fullt så 
aktivt som det kunde. I ärlighetens namn har den inte varit typ alls.
Så nu, när jag började känna mig i form igen - så tog jag i lite mer än jag borde.
Och  - pang - sade det i låret.

Men det är nu som det är.
Alltid finns något annat man kan göra.
Nu tänker jag sätta mig i trädgården, lyssna på fågelkvittret och sätta ihop lite
 matta-uppgifter till grabben som han får öva på i kväll.
Han har terminens sista prov i morgon.
Matematik är inte hans starkaste sida, om vi säger så…
lite hjälp sitter nog bra, tror jag!

Så här är det, jag avslutar mina lediga dagar - han påbörjar strax sina.

Ja, idag får arbetshandskarna vila.

Från i morgon drar jag på mer virtuella arbetshandskar och är tillbaka
på jobbet på heltid igen.

Ha det gött, go'människor!


Inga kommentarer: