GRÖNA, SKÖNA...



...tomater.

En morgon, när jag kom på jobb, hade jag en hel liten korg med gröna tomater som väntade på mig. Min arbetskompis hade lagt bakom örat att jag någon gång ordat om att jag äääälskar inlagda gröna tomater.
Så himla gott till höstens grytor och andra kötträtter.

Så här kommer receptet:

1 kg gröna tomater
vatten och salt

Till lagen:
2 dl ättikssprit
3 dl vatten
4 dl socker
10 hela kryddnejlikor
1 kanelstång





Sjud tomaterna på låg värme i lättsaltat vatten i ca 10 minuter.
Ta upp tomaterna och lägg dem i rena glasburkar.

Koka upp lagen och häll den kokande över tomaterna.

I mitt barndomshem så kokades lagen på nytt upp följande dag, skummade och hälldes på på nytt, men jag har hoppat över det. Det har kanhända något med hållbarhet att göra, men eftersom jag aldrig lagar så stora mängder att de skulle hinna bli speciellt gamla i kylskåpet, så kör jag med bara ett uppkok.

Inlagda gröna tomater är kanske inte det vackraste på tallriken, men sååå gott.

Förresten: 
Pricka gärna tomaterna med en stoppnål eller en vass sax innan du kokar upp dem, så spricker inte skalet på tomaterna så lätt.
(inte så där som på bilden ovan - när man glömmer att pricka...)




I övrigt har weekenden haft middagar och höstträdgårdspyssel som högsta prioritet.
Och så kommunalvalsröstning naturligvis, inte att förglömma.

Det är lite annorlunda att nu rösta i en ny kommun.
I den kommun där jag levt största delen av mitt vuxna liv, där var jag insatt i saker och ting, men här har jag inte riktigt hunnit med det - än. 
Inte på mer än helt alldagligt, vanligt och inte speciellt insatt sätt. 
Men jag hittade min kandidat, så i kväll blir det kolla upp vem blir inröstade i min nya kommun och hoppas att det går vägen för XX.
Skall bli intressant att se!

Småroad kom jag på att jag faktiskt ännu aldrig behövt visa ID när jag 
röstat i de kommuner där jag bott sedan jag fick börja rösta - 
och det är ju i ärlighetens namn några år sedan...
Antingen har jag fler politiskt aktiva i min bekantskapskrets än medeltalet eller så är den finlandssvenska ankdammen ännu mindre än jag tänkt mig, 
eller så har man fått en liten släng av den där apan alla känner...
Vem vet?


Men kväll - valvaka.

Inga kommentarer: