ÅRSTIDSTOK(A)...

...det skriver jag under när som helst!

Jag tycker om alla fyra årstider. Att en del av dem har en tendens att dra ut på sin tid och i slutändan bli lite tjatiga (oftast är det farbror Vinter som gör sig skyldig här..) får man leva med, men tänk att vi har alla dessa fyra, tydliga årstider att uppleva.

Jo, jag är en riktig årstidstoka. 

Satt och rensade bland mina (några få...) foton som knäppts under året.
"DELETE -sparas -DELETE-DELETE- sparas..."ni vet?

Av ett infall blev det ett litet collage på varje månad hittills i år, på temat 
det som varit typiskt för varje månad.

Januari:
Ljuset, solen återvänder. Blek och blyg
Februari:
Kalla, klara, rena dagar. Syreöverdos
Mars:
Havet svallar åter fritt ute vid havsbandet
April:
Issörja i vikarna som smälter
Maj:
Den blomstertid - också i varje liten bergsskräva.
Juni:
Nätterna...jag säger bara: dessa ljusa nätter!
Juli:
Tid till allt det man vill, har lust till. Semester.
Augusti:
Ljumma, mörka, mystiska nätter. Magiskt efter alla ljusa sommarnätter.
September:
Skogens guld. Skogsdoft. Höstlöv.
Oktober:
Nordanvind. Höststorm. Ljuset som sakta försvinner.

Där är vi nu. 
De ivrigaste talar om snö redan, jag vill helst inte tänka på om den mängden regn vi fått under de senaste veckor plötsligt skulle stanna kvar ovan jord i form av snö....

Nej, nej...inte vinter än.
Vintern har annars också en tendens att bli lite långrandig på scen.
Låt oss hoppas att han kan hålla sig bakom kulisserna en stund än...även om nollstrecket börjar närma sig åtminstone nattetid. 

Jag tar gärna en liten paus mellan gräsklippare och snöskovel.

Faktiskt!

1 kommentar:

MrsUniversum sa...

Å vad vackert du beskriver årstidernas inneboende skönhet.
Håller helt och hållet med.
Nu börjar något vilsamt, fridfullt. Frosten tog en hel del inatt och det känns skönt :-)