ALLIUM SATIVUM...

...eller kanske det bästa som växer, som smakar - och luktar.
Älskade - och hatade - vitlök.

Jag hör till dem som älskar vitlök. Jag är in i min djupaste själ en vitlöksmänniska, och endast det kalla fakta att jag måste umgås med en massa människor i mitt jobb gör att jag kan hålla mig till måttliga mängder vitlök i min vardag. 

Finns det liksom något illa att säga om vitlök?
(Här får de som har nöjet att sova med mig inte svara...)

Tusentals års har den följt med oss - som krydda, som medicin, som förgyllare av mången maträtt.
Visste ni att man under 1800- talet blandade vitlök i franska viner för att skydda sig mot farsoter?
Så kraftig är vitlökens makt.

Vitlöken som förebygger plack i blodkärlen, förbättrar blodtrycket, minskar mängden farlig kolesterol, förebygger förkylningar och hosta. Den kan tom ha effekt vid astma. Den bygger upp vårt immunförsvar, den kan hjälpa till vid eksem. 
Det formligen vimlar av ämnen som har antioxiderande egenskaper i vitlök!
 Visste ni att vitlök höjer fettförbränningen genom att kroppstemperaturen ökar?
Och att färsk vitlök faktiskt reglerar vårt blodsocker så att söttsuget minskar?

Och så är det ju så vansinnigt gott.
Smakar gott, doftar gott, gör gott!

Till grönsaker, till kött, ja till det mesta faktiskt!

Fast det där med att röra ut vitlök i vinet - någonstans där går min gräns...

Men det finns liksom inget ont att säga om vitlök.
En till tre vitlöksklyftor borde vi smälla i oss. 
Dagligen. 
För att få ut allt det goda från denna underbara växt. 
Men inget säger att man inte kunde njuta av vitlöken i mindre doser också.
Då kanske man inte kan kamma in alla de goda egenskaper ovan som vitlöken besitter, men det är ju faktiskt också helt okej att njuta av vitlöken bara för den goda smakens skull också.

Och det tycker jag man kan unna sig.
En rejäl näve Allium sativum - för de goda sakernas skull!

2 kommentarer:

Grynbär sa...

Jag älskar också vitlök men har också tyvärr börjat lite undvika det pga jobbet (på fredagar får man dock äta så mycket vitlök man bara orkar). En gång gjorde jag vitlöksglass och det var faktiskt riktigt okej :)

G:a Affären sa...

Vilken vacker hyllning till vitlöken!
Din bild av vitlöken på fatet är helt magisk, måste vara tagen av en vitlöksälskare! Så vackert
Jag är också en älskare av vitlök och frossar gärna mellan fredag och lördag kväll, just på grund av jobbet.
Kram,
/Cia