GYLLENE TONER...

...förknippar jag så lätt med hösten. Ända tills igår när jag städade upp bland mina maj-foton, och märkte att det hade smygit in sig en massa gyllengula toner.
Allt är alltså inte alltid som man tror det är.

Detsamma tänkte jag på senare på kvällen när jag fastnade framför ett program om ekologiska fotspår och miljötänkandet. Jag hör till den där småpräktiga skaran människor som försöker tänka ekologiskt när jag står där i butiken och skall välja vad familjen skall äta.

Jag hör till dem som försöker välja närodlat framom importerat, nötkött från närproducenten framom kyckling från enorma hönsfarmer. Lämnar kvar bönorna från Afrika, även om jag under vinterhalvåret i synnerhet ofta, ofta petat på paketet...Väljer oftast inhemska tomater framför utländska även om jag i ärlighetens namn måste medge att jag tycker de spanska tomaterna smakar bättre - typ tio månader av året. I går raserades min enkla logik totalt.

Nöt köttet som jag köper när"odlat" förorsakar ca 25 kg växthusgaser / kilo kött, vilket är massor!
Må vara att kossan har rapat och gasat i lycklig ekotillvaro...det är ändå ett gigantiskt spår den lämnar efter sig.
Kycklingen i hyllan brevid har bara förorsakat en tiondel av det, trots att den under sin korta levnadstid knappast ens sett solen...

Nå, men tomater. Det är väl klart att jag föredrar när- eller relativt närodlade tomater!
Nähe, inte om de är uppväxta i växthus uppvärmda med olja. Då är inte bara de holländska utan även de spanska importerade tomaterna att föredra om man  på vill tänka på miljön...Även om de flygs hit till kallaste Norden med flyg förorenar de mindre än våra "egna" tomater. Hur skall jag veta om den inhemska tomaten har vuxit upp i ett växthus värmt med olja eller?

Morötter då. Simpelt. En morot, helst ekologiskt odlad kan inte vara en miljöbov! En sådan bisarr tanke! Men..men...än en gång hade jag fel! Ekomorötter (eller  KRAVmärkta) kan mycket väl vara odlade på sk mulljordar (fd kärr) som de fakto är lika stora "miljöbovar" som de skövlade regskogarna. När man plöjer en dylik mulljord frigörs en ansenlig mängd växthusgaser. Så den präktiga moroten kanske inte alls är så präktig när det kommer till kritan...?

Men tillbaka till de afrikanska bönorna. Dem lämnar jag väl ändå kvar i butikshyllan?
Den afrikanska bönan växer under solens värme. Hela bönans livcykel handhas av människor - inte maskiner. Endast ca 10 % av dessa bönor går på export - och ändå står just denna 10 % för större delen av odlarnas inkomster. Så om jag av miljöskäl väljer bort den afrikaska bönan för att den har åkt flyg, gör jag rätt? Transporten står för ca 1 % av bönans totala utsläpp vilket är minimalt.
Dessutom, om jag väljer att köpa bönan, då bidrar jag också till att hjälpa upp tillvaron på lokal nivå.
Ja, det behövs ju några till förutom mig för det - så mycket bönor äter inte jag, men ni förstår?

Köper jag den lokala bondens ekokött, hjälper jag också på lokalnivå, men mitt ekologiska fotspår blir rejält större...

Och vem har sagt att det är enkelt att välja vad man skall ha till middag?

undrar
M





1 kommentar:

SIGURDSBERG sa...

Jepp, du har rätt. I själva verket bidrar man minst till koldioxidutsläpp genom att sluta äta kött helt och hållet. Men då blir det svårt- människan ÄR en omnivor, vad veganerna än tror sig veta.

Vi har försökt börja se på saken ur en etisk synpunkt; stöda inhemskt (oavsett utsläpp) och ETISKT rätt uppfödda produkter. Grisarnas tillvaro är så dålig att vi inte stöder det på nåt sätt längre. Kor har det bättre, och hönan vill vi att kommer från ställen där de får gå fritt på ett golv.

Vi kör inte bilarna på något som har palmolja i sig, det låter så bra men palmerna är producerade fruktansvärt oetiskt, med att skövla regnskog och därmed djurhabitat, och med att se till att en liten lokal bonde blir utan levebröd.

Vi köper inte trävaror från Ikea- det understöder bara skövlandet av regnskog.

Man gör vad man kan, tycker jag. Helt "grön" kan man inte vara i dagens läge, helt enkelt. Eller jo, om man tar sitt pick o pack o blir totalt självförsörjande. Men vilken normal människa har möjlighet till det i dagens läge?