ÅRHUNDRADETS GREJ...

...ja, inte kanske det då att jag fått vardagsrummets golv målat och stuvat in lite nytt och en hel del gammalt - utan att det idag slagits värme rekord i Finland! Senaste rekordet från 1914 är slaget: 37,2 grader!


Och det har märkts...det är humant att sitta i bilen (med luftkonditionering) det är nästan humant att vara på jobb (med en nästan fungerande luftkonditionering) det är saligt att gå i matbutikerna - och i synnerhet böja sig djuuupt ner i kyldiskarna och välja och vraka. Det är de där små transportsträckorna mellan dessa punkter som är lite....varma!


Men samtidigt njuter jag - det är så sällan man kan uppleva denna medelhavskänsla på våra breddgrader. Även om det är aaningen svettigt att bära möbler ut och in i denna värme. Men vadådå, man är ju van med bastu i detta land? Svett är väl ett tecken på...på.....på.....öh, att man har varmt??? Och det HAR jag haft. Jag behöver ingen finsk bastu, och det har jag inte heller i och för sig, och behöver inte heller, så länge jag kan, med hjälp av min inte lika ivriga son, bära skåp och soffor och övrigt hit och dit...


Ja, ja...och så blev det en liten madonna då....fast jag som jag tidigare skrivit har lite tudelat förhållande till dessa. Men jag kunde ändå inte motstå hennes lugna, sköna väsen...hon må vara en "modepryl", och av den orsak inte så intressant, men eftersom hon ändå på något vis tilltalade mig - så kunde jag inte låta bli...



Ny soffa har det blivit....den billigaste på billigaste IKEA-rea. Och vit. Och bekväm. Och tidlös. Och tråkig...men i mina ögon vacker :)

Min skärm som jag haft i ett år (eller två?) men som inte riktigt hiat sin plats i min koja, har fått flytta in i vardagsrummet. Hur temporärt det sen blir, det återstår att se...

Och hur temporärt mina handledsvärmare får hänga på "tork" på skärmen beror ju på hur länge sommarvärmen står i sig. Just nu känns det synnerligen avlägset att dra på sig något sådant, men den dagen kommer. Tills dess får de agera prydnad;)


Jag tänkte skriva att NU skall jag njuta av åskan som är i antågande, men medan jag skrivit detta inlägg har den härjat på för fullt! Och medan jag skrivit detta inlägg har temperaturen sjunkit från knappa trettio grader till dryga tjugo. Och luften är åter fylld av syre, det har regnat. Har suttit ute i min täckta pergola och njutit av urkraften som ett rejält åskväder för med sig. Tyvärr var det ganska snabbt över (så ni inte tror att jag skulle vara en så långsam inläggsförfattare...heheh) Men så var det. Åskan dök upp från ingenstans och försvann någonstans på mindre än en halvtimme!


Jag vet inte om ni ser på denna bild på samma sätt som jag. Lite sådär - Det Var En Gång En Vit Soffa. Sedan Kom Vardagen...

Men det återstår att se!

puss på er!

M.

Inga kommentarer: