LYSSNA...

...hör ni?


Just det! Det är total tystnad. Att det bara kan vara så tyst?

Efter en stund börjar det brusa i öronen, det är som om min uppladdade hjärna inte skulle klara av så mycket tystnad på en gång. Men själen njuter! När det blir så här totalt tyst märker man hur mycket ljud man omges av hela tiden - också då man tycker att det är tyst.


Stod på stranden och bara lyssnade på - ingenting. Så ett svischande ljud. Vad är det? En sjöfågels vingslag - så långt borta att jag inte kunde se vad det var för fågel - men jag hörde vingslagen!



I tystnaden går jag omkring och känner att också sakerna omkring mig är tysta. Alla små saker som hör sommaren och stuglivet till har liksom tystnat som om flyttfåglarna också tagit de ljuden med sig.

Jag hör ett barr falla ner från tallen. Tyst går jag en sväng i skogen, försöker gå tyst. Men trots att mossan dämpar det mesta känner jag att jag för ett otroligt oväsen.

Ensam på stugan, inga ungar, ingen gubbe, inga katter - till och med hunden stannade hemma. Det är totalt vindstilla, inte det minsta rassel från vassen. Ingenting! Jag är helt fascinerad av att inte höra nåt alls. Jo, nu....vänta ett ängsligt litet pip hörs från skogen.

En domherre som inte låter så mycket annars lyckas fylla hela skogen med ljud för en stund. Så flyger den djupare in i skogen och också det ljudet är borta.

Tänder en tändsticka och söndrar tystnaden, brasan tar fart och bruset från elden känns nästan öronbedövande. Kunde sitta såhär i tystnaden länge, länge och bara förundras.


Men nu när stugan sakteligen börjar bli varm skall jag börja med tömma skåpen på sånt som kan locka små vinterhungriga möss. Stänga för vintern.

Känner mig nästan som en inkräktare i allt detta som redan gått i vila. Från öppna spisen hör jag hur elden håller på och falnar. Bäst att gå och mata den med lite nya klabbar.

I morgon blir det att dra upp båten.

Må gott därute - i eller utanför tystnaden.

Kram, M.

5 kommentarer:

MrsUniversum sa...

Så härligt du har det.

Den första bilden var bara så vacker. Så svårbegriplig i förstone att jag trodde den var photoshoppad. Sen ser jag ju vad den föreställer.

Jag unnar dej njutning av höst och tystnad! Lev väl.

Dubbelörn sa...

Vilken underbar känsla du beskriver... Känner igen mig.

Det här upplever jag varje dag numera. Njuter o tar tillvara allt detta, efter år av ljud o brus i storstan.

Home No.1 sa...

Hej M!

Känner tystnaden i känslan du beskriver,underbart...........kram A.

S o F sa...

Du är bra du!!

Trevlig Helg!

Njut i din trädgård sa...

Underbart inlägg! Jag kände hur härligt stilla det var.

Jag är här för första gången så jag stannar en stund till för trevlig läsning.