NY PRESIDENT OCH KAOS I LIGHTROOM


 Efter tolv år av president Sauli Niinistö blev det dags att byta ut honom. Hade man frågat
det finska folket så hade han säkert kunnat sitta ett sex-års mandat till, men lagen här i vårt
avlånga land är sådan att man bara kan sitta två perioder á sex år och sedan är det läge att ge
stafettpinnen vidare. Vi hade två bra kandidater till andra omgången, och ett historiskt jämnt val. 
Skulle inte den ena, Pekka Haavisto, hört till en sexuell minoritet så skulle han förmodligen 
tagit hem jobbet som president. Nu skiljde det knappa hundratusen röster mellan kandidaterna och 
när man ser hur folket har röstat så är det främst i "bibelbältet" i Österbotten (som av religiösa skäl har 
svårt för homosexualitet) och i vissa delar av den konservativa landsbygden (som av just konservativa
tankar har svårt att rösta på en homosexuell) som rösterna delat på sig.  
Det är tragiskt att det fortfarande 2024 är så. 
Det kanske inte var just den enda orsaken, kanske också det att han hör till de gröna 
som får en del att se rött. 
Kanske är de färgblinda??? Heh...
Nå, oberoende så fick vi nu en president från högersidan, 
Alexander Stubb, och även om han inte var mitt val, 
så kommer jag nog att sova gott även med honom som kapten på skutan Finland. 
Både Haavisto och Stubb är liberala, kunniga politiker, så inte så stor skillnad
för Finland vem som hade blivit vald av de två. 
Stubb är bara mer impulsiv medan jag personligen i en rätt så turbulent
världssituation hade önskat att få en mer eftertänksam ledare. 

*

Större turbulens i mitt själsliv skapade dock Lightroom. 
Lightroom som är hemmet för alla mina bilder. Och som jag är lite väl slapphänt med
att backup:a. Eller jag gör det, men rätt sällan. Och nu hände det som jag vet att många
säger att kommer att hända. Inte OM det kommer att hända utan NÄR. 
Skulle göra en uppdatering i programmet och brydde mig inte om att ladda ner en
sista backup innan uppdateringen för det tar sådan plats på hårdskivan. 
(visste ju att jag hade sparat en backup för inte sååå länge sedan). 

Men så skulle jag då öppna Lightroom på nytt efter uppdateringen och...
...det visade sig att min senaste backup var "trasig". Gick inte att reparera. 
Så eftersom jag ändå på det sättet är lite noggrann så att jag alltid har de två senaste backup:na 
sparade så blev jag tvungen att ladda upp den föregående. Och den var från.....
.....sjätte december i fjol.

Med andra ord var alla mina bilder från över två månader puts väck. 
En del har jag sparat på andra filer i min dator, men de flesta är gone. 
Borta. Försvunna. 

Till all tur hade jag nu inte fotat något alldeles fantastiskt och oersättligt. 
Inga resor, inga once-in-your-lifetime-bilder, inga bröllop eller annat som är
lite utmanande att ta om. 
(och då jag fotar åt andra så sparar jag också originalen direkt på extern hårdskiva, 
nu var det bara mina privata just-for-fun bilder som försvann). 

Så ingen katastrof direkt, mest bara att det harmar.
Och en bra påminnelse att sådant här sker. 
Som sagt inte om utan när. 

Nu var det min tur. 
Och ja - jag har nu uppdaterat hur ofta jag skall säkerhetskopiera. 









Inga kommentarer: