DET VÅRAS

 


Mer än vanligt har jag lidit av vintertrötthet denna vinter. Känns som om den aldrig skulle ta slut. 
Och så är det ju ändå bara februari än, så helt naturligt att det skall vara vinter än hur jobbigt det
än är för mig på ett personligt plan. 

Därför blev jag så där extra glad när jag igårmorse hörde sångsvanen flyga trumpetande över sjön. 
Sjön som alltså fortfarande är alldeles istäckt. 
Sångsvanens trumpetande är ju så karakteristiskt så har man hört det en gång, 
så vet man det för resten av livet. 
Eftersom jag då legat och dåsat till - det var ändå min sovmorgon - och vaknat till trumpetandet 
så blev jag ändå osäker - kan det verkligen varit en sångsvan så här tidigt på året? 
Eller drömde jag bara ljudet? Var det bara en illusion?
Så jag gick in och kollade på en eminent websida för fågel-bongare som heter Tiira. 
Och där rasslade det in observationer gällande flyttfåglar på inkommande söderifrån. 

Man har de senaste dagarna sett lärkor, tofsvipor, sångsvanar, andra sjöfåglar. 
Det har några dagar nu varit plusgrader och vindarna sydliga och då 
börjar det hända saker i fågelvärlden. Tidigt är det dock! 

Alltid fascinerats av det här med hur flyttfåglarna vet. 
Klart att det varje vårvinter kommer någon opportunist-fågel som vill vara
först till kvarn med livet som insats. Men enligt de rapporter som kommit in
både igår och i dag till Tiira, så är det mängder av fåglar på gång. 

Det ger mig hopp och lyfter lite på mina vintertyngda axlar. 
Det våras så stilla. 

Inga kommentarer: