STUGSÄSONGSAVSLUT




Ja, alltså den här helgen som var har haft så många orsaker att plocka fram en 
flaska god chardonnay och sätta en liten extra guldkant på tillvaron. 

I Finland firar vi Den Finska Naturens Dag - vilket från och med i år också är en flaggningsdag! 
Det gillar vi! Vår fantastiska natur - och allemansrätten är något att vara stolta över! 

Vi firar också "Sova-Ute-Natten". 
Och det rekommenderar jag varmt att man testar åtminstone någongång under
sin jordavandring. Det är väldigt väldigt skönt! 
Jag sov visserligen denna natt i en skön säng, men med ett stort fönster på vid gavel
ut mot natten och regnet. Att få somna om till ljudet av ösregn - det är bara så underbart! 

Och så var det minsann också det som, lite beroende på var i svenskfinland man råkar befinna sig, 
kallas antingen "villa-avslut" eller "venetiansk afton" eller "forneldarna natt". 
Allt är lite "samesame - but different" liksom. 
Man firar att sommarsäsongen är slut, att man lämnar villa-/stuglivet och åker till-
baka till stadslivet och vardagslunken. 

För egen del blev det att tassa över med en bukett luktärter och en flaska chardonnay till
grannstugan där svägerskan från Sverige landat på en sensommarsemester. 
Vi käkade räkor så vi sprack! Och en gudomligt god ostpaj. Och äppelpaj...

...hon är en jäkel på att baka, min svägerska! 

*

Visst åker jag ännu ut till stugan en sväng innan vintern, 
men det dröjer ett bra tag så på det sättet var det ett litet avslut för min del. 
Inkommande veckan kommer snickaren som skall byta filt på vårt tak
och fixa lite smått här och där som behöver en hantverkares kunnande. 

*

I övrigt måste jag bara nämna att nu om någonsin skall man ge sig ut i 
svampskogen! Det finns svamp som jag sällan upplevt! 
Hoppas läget ännu är det samma när jag nästa gång landar
där ute på udden och har möjlighet att ta mig en sväng i skogen. 
Innan det blir det en liten roadtrip som ni får följa med på! 

Ha det så gott! 


Inga kommentarer: