TORSDAGSTANKAR


 Har jobbat den här veckan från stugan, men nu torsdagkväll landat 
en sväng hemma "i stan" för ett möte här i knutarna i morgon bitti. 
Kom som sagt hem till lägenheten och öppnade min vana trogen
alla fönster och balkongdörrarna, men rätt snart märkte jag att
brrrr vad det är kyligt. Även om det inte egentligen, i grader mätt är det,
men ändå kändes det kallt. Nästan lite höstkallt. 

Och jag som ännu har sommar-semesterdagar att ta ut! 

I trädgården, som anlades i huvudsak för ett år sedan, 
har det växt riktigt fint. Däremot har det varit lite sparsamt med tomatskörd i år. 
Har ju inte växthus, bara ett litet wannabe-sådant, bestående av ett tak av genomskinlig plast
på en av mina odlingslådor. Sakta mognar nog tomaterna där, men de jag har i kruka mot sydväggen
har inte varit en framgång precis. För kallt, trots den heta försommaren? 

Rosenbusken har blivit angripen av larver som glatt tuggar i sig bladen - tydligen någon form av
stekel som lägger ägg i knopparna. Gul rosenstekel heter den jäkeln...
(syns förresten på rosenbilden i nedre högra hörnet, märker jag nu).

Som fullständig ointressant information så har jag ikväll nyst säkert femtio gånger. 
Antingen reagerar jag på dammet som lagt sig över hemmet medan man själv varit borta, 
eller så har jag en förkylning på väg. Hoppas på det första - det är liksom enklare avklarat. 

Var visserligen en sväng via min yngre grabb (jo, han "lillungen") och hämtade lite
matuppköp till honom. Han gör sista svansen av sin civiltjänst i en skola, och man vet ju
hur det är - när skolorna börjar börjar flunsorna. Och med några år av corona-skydd då knappt
 ingen insjuknade i vanliga flunsor heller så är det rätt troligt att det i 
höst ploppar upp både en och annan flunsa-våg. 
Skulle vara logiskt. 

Men tror knappast han smittat mig - tror mer på "allerginysning" mot dammråttorna som
glatt förökat sig och tagit över lite varstans i hemmets dolda vrår. 
Det skall nog bli en rejäl städning bara jag hinner sopa ihop min motivation. 
Det är med mig med städning som det är med matlagning. 
Jag är föga intresserad av småstädande och vardagsmat. 
Det skall liksom till lite projektkänsla så (kanske) jag går igång. 

Eller så går jag och gör något roligare! 

Som att plocka svamp till exempel. Sjukt bra svampår i år. 
När jag efter morgondagens möte kurvar ut till stugan igen skall jag minsann
ta en sväng i skogen - om min trilskande tå (!) tillåter det. 

Nu skall jag gå och tända lite lampor här hemma. Märker att det blir snabbt 
mörkt nu, hösten klampar nog på med rejäla stöveltramp. 

Hörs igen! 

Inga kommentarer: