DINNER FOR TWO


 Det som tidigare kanske var ett smått romatiskt begrepp - dinner for two - har nu blivit lite väl mycket norm i dessa corona-tider. 

Börjar sakna att det skulle vara lite fler än bara vi, och nu och då en son runt matbordet. Och i synnerhet då det gäller gryträtter - det liksom blir så mycket bättre i större volymer. 

När vi någongång igen kan samlas lite fler än bara kärnfamiljen runt matbordet så skall jag bjussa på den här hönsgrytan som verkligen är löjligt enkel och löjligt god. 

Receptet är kanske för 4 personer (?) - lagade halva satsen och blev lämpligt för oss två. 

Ugn 225 °C

800 g kycklingfiléer (vegetarianer/veganer kan skippa det här eller hitta på nåt annat - förstås) 

250 g vitkål

1 paprika

3 vitlöksklyftor 

10 cm purjolök

650 g fast potatis

2 morötter

25 g smör  (eller motsvarande vegansk alternativ) 

3 dl vitt vin

2 msk senap

5 dl vispgrädde (eller motsvarande vegansk alternativ) 

1,5 msk majsstärkelse 

salt, peppar, oregano, grillkrydda

Strimlade kål, paprika, purjolök och vitlök och blandade om i en gryta. Saltade lite. 

Skivade potatis och morot och strödde ovanpå. Först morot och så lite salt, och så potatis och på lite salt, peppar och oregano. 

Sedan blandade jag grädde, senap och majsstärkelse. (Jag hade inte i något vin av den enkla orsaken att jag inget vitt vin hade...) till en sås som jag hällde över. Och så klickade jag ut smöret i några duttar ovanpå. 

In med härligheten i ugnen på ca 30 minuter. 

Under tiden kryddade jag hönsfiléerna. Lite salt, peppar och grillkrydda på båda sidorna. Efter att grön- och rotsakerna varit inne i ugn i en halvtimme tog jag ut grytan och om man nu har vegetarianer/veganer så kan man plocka en del av grytan åt sidan innan man lägger hönsfiléeerna på. Här får man ju lite "variera" beroende på hur strikt vegetarisk/vegansk man är. Endel är fine med att man bara kan peta köttet åt sidan, andra vill ha en helt egen gryta. Äh, men ni fattar - man får gå efter hur man är. 

Men hönsbitarna kommer alltså ovanpå grytan och åker in i ugnen för ytterligare 20-30 minuter - beroende på kycklingfiléernas storlek/tjocklek. Innertemperaturen för höna är ca 75°C, då är den bra. 

Och så lyfter man hela härligheten, dvs grytan, på bordet och bjuder lite svartvinbärsgelé till. Gärna lite gott vin och stämningen av levande ljus. Är ju ändå en dinner for two -version 563...


Det här receptet är helt enkelt bara så guld, och ursprungsreceptet och tacket skall Landleyskök ha för en alldeles ypperligt gott recept! 

Att något så enkelt kan bli så gott. 

Och när (om) coronah*lv*t*t någonsin släpper så är det här en gryta jag kommer att bjuda en massa människor till mitt hem att smaka på. 

Vet ni, jag kan redan höra sorlet från gästerna medan dofterna från grytan i ugnen dansar in bland de inbjudna. Så jag längtar att få göra det. Bjuda hem människor. Och bjuda på mat. Så enkelt och så vardagligt och så nono- i dessa (eländiga) tider.

Men spara receptet!  Och när tid är - plocka fram den Stora Grytan! 

Inga kommentarer: