VEM SNODDE VÅREN...?

Nyinköpta buxbomsklot och plantor av slinderanka 
(som här får ta sig ett rotdopp i regnvattentunnan innan plantering)

Vilken fantastisk dag! 

Även här ute i skärgården har temperaturen klättrat en bra bit över
tjugo-strecket, och det är minsann inte alldeles vanligt i april.

När jag i februarislasket bestämde mig för att ta några semesterdagar
i slutet av april för att möta våren här i skärgården, var det inte 
riktigt detta jag hade tänk mig. Mer snålkalla vindar och 
snö kvar på norrsluttningarna. 

Inte rena rama sommarvärmen!
Och sommarkänslan! 

Havet ligger spegelblankt. Måsarna skränar. 
I viken ligger ejdrarna och kluckar belåtet. 




Det börjar spira i planteringarna! 

Att odla här ute på karga klippor som får sin beskärda del av nordan-
vinden stora delar av året och däremellan hembesök av hjortar
och rådjur är...aningen utmanande. 

Dessutom tycker jag att det är knepigt att hitta de där rätta växterna. 
För det är mycket som skall stämma in! 

De skall:

- helst ogillas av klövdjur och harar
- klara ett tufft klimat
- överleva i en kemiskt sur miljö 
- överleva i en också ofta konkret sur miljö, då det kan bli vatten
stående i bergsskrevorna som vid sidan av pallkragar är de
stor jag kan "odla" i. 

Som om det inte skulle räcka som krav så skall de också:

- passa in i den karga miljön, inte vara "för prålig"
och inte tävla med den omkringliggande naturen. 




Alla vildvin, som alltså växer i pallkragar, har övervintrat och har fina knoppar på gångs.
Fåglarnas drickfat är putsat och upphängt. 
Vattensystemet 'Blumat' framplockat från vinteridet.
Och sist, men inte minst, nyinförskaffningen för i år: 
Clematis sibirica 'Riga'. 


Det mesta har faktiskt överlevt. 
Mitt lilla hänglärkträd som egentligen hamnade här för att den 
blev över i ett annat trädgårdsprojekt klarade inte vintern.
Det vara hararna som hade kalasat på barken såpass illa så den kommer
senast under sommaren att torka in.

På tal om torka in.

Förra sommarens extrema värme tog visst kål på backtimjanen. 
Skulle man inte tro, men jo! 
Övriga växter i pallkragar och krukor skulle aldrig ha klarat sommaren
utan bevattningssystemet 'Blumat' som jag inte kan berömma nog! 
Så läge att plocka fram dem igen och rigga bevattning till det
nyplanterade så de klarar de dagar jag inte är här och passar på. 



Har införskaffat ett par nya clematis-sorter till skärgårds"trädgården".

Den ena är en som jag också har hemma i den "riktiga" trädgården, 

Clematis vitalba 'Summer Snow' 

en småblommig klematis med
eeenoooorm växtkraft - växer galant 3-5 meter på en sommar! 
Hemma i trädgården har hararna gnagat av den varje vinter, men den startar på nytt 
och innan man hinner blinka har den vuxit någon meter igen. 

Den får mängder av små gräddvita blommor, ingen ploffig mega blommande alltså, 
men absolut perfekt här ute i det mer sparsmakade landskapet. 
Men blir lätt en riktig bamse, så den skall ha utrymme! 

Den andra nykomlingen är också en klematis: 

Clematis alpina sibirica 'Riga'. 

Den hör till sibirica-gruppen som är mer klockformade i sina blommor. 
Den är också tidigare än 'Summer Snow'. 
Också den här är vit. Kanhända den inte blommar nu första året, då
blommorna kommer på fjolårsved, och den här har inte så långa rankor än. 

Återstår att se. 



Inga kommentarer: