STRÖMFORS BRUK...


Det finns en hel drös av ställen i vårt lilla land som jag skulle vilja hinna besöka.
En är alla de fina nationalparker som vi har. 
Och en annan är dessa underbart vackra bruksmiljöer 
som också finns kvar att besöka. 
Senaste måndag, när jag skjutsade den där grabben till 
sin civiltjänstgöring och jag råkade ha en ledig dag, passade jag på att besöka 
Strömfors bruk i nuvarande Lovisa stad. 

Strömfors bruk är ett av de äldsta järnbruken i Finland. 
Det var friherre Johan Creutz som grundade 
bruket vid Kymmene älv västligaste gren redan 1698. 
Men sitt namn Strömfors, fick bruket av 
de nya ägarna som köpte bruket 1744, 
nämligen Anders Nohrström och Jakob Forsell. 
Lite ordlek här...Strömfors....hahahaa.

*

Lite som jag av en humoristisk orsak orkar med mitt dubbelnamn: 
Forsell-Bäckström 
För att det också är en liten ordlek där. 
 Fors och el(l) samt Bäck och ström
Samesame, but different. Ja, ni hajar? 

Och näe...även om min pappas släkt faktiskt kommer från de här samma trakterna
och kanhända på något sätt är släkt så hörde mina förfäder 
inte till just det gänget Forsellare som sedermera blev adlade 
till af Forselles. Men skoj ändå att på något sätt ha en, om än rysligt flortunn, 
tråd till brukets historia. 

*
Det intressanta med brukets historia är att Jakob Forsells sons 
(Henrik Johan af Forselles) änka, Virginia af Forselles år 1790, 
då hon endast var 31 år gammal blev änka 
och ledare för bruket. 
Ganska så tuff roll att som både ung och kvinna tackla i 1700-
och 1800-talets Finland. Och hon lyckades! 

I nästan 60 år ledde hon bruksverksamheten och det var under hennes tid som en 
stor del av de byggnader som vi kan se idag i bruksmiljön byggdes.  
Vilken tjej - liksom! 



Idag är Strömfors bruk ett av de bäst bevarade bruksmiljöerna vi har, 
och det är ett sant nöje för en som älskar historia, gamla hus, och 
gammal kulturmiljö att tassa runt i och bara insupa stämningen från århundraden.

När jag besökte Strömfors var det redan off-season och restauranger, hantverksbodar och
ja...allt, var stängt. Kände att jag nog gärna vill övernatta på det fina Strömfors Bed & Bistro något tag. Varför skall man alltid behöva resa till andra sidan av jorden för att njuta lite
nymanglade lakan och hotellfrukost? Jag blir mer och mer för det här med hemester! 



Jag blir så lugn och behaglig till sinnes i dessa gamla miljöer.
Mig störde det inte alls att jag fick traska runt rätt så ensam och bara beundra alla
fantastiska byggnader som bevarats utan en massa turister som yrar runt från bod till bod. 


Och på något sätt känns det som om man så här off-season bättre lyckas se alla vackra detaljer.
Jag blir så hänryckt över att dessa fönster, dessa tegelstenar sett så mycket. 
Det är helt otroligt vackert! 



Lite "moderna" grejer har smugit sig in. Ett gigantiskt Fortuna-spel till exempel. 
Sådant blir jag lite barnsligt förtjust i. 

Vackra, slitna saker som passar in. 

Nä, nu skall jag sluta babbla och låta er bara tassa runt i 
den vackra, vackra Strömfors.














Inga kommentarer: