FÖRSTA SNÖN...




...seglade sakta ner på marken idag, 29.10.2018.

Jag har suttit inne vid maskinen hela dagen och försökt knåpa ihop
lite text. Det har gått så där. Vissa dagar verkar det så himmelens svårt
att krysta fram ord i rätt ordning. 
Nå, jag är ute i god tid så det var inte så farligt. En slö måndag är 
väl inte så fel nu och då? 

Jag oljade förra veckan in mina trädgårdsredskap. Lät dem bada i 
linoljesåpa ett par dagar för att få bort rost, och linoljesåpa är hyfsat bra på det, 
finns dock effektivare ämnen (tex citronsyra) men framför allt så bildar
såpan en skyddande hinna på verktygen som skall förhindra ny rost att ta tag. 

Efteråt så oljade jag dessutom in alla träskaft och så är de redo för
vintervilan. 

Jag gillar sådana där gamla, rejäla verktyg som man kan ta hand om och 
som är både fina och praktiska. 
Som dammvippan på bilden. Och ja, jag använder den varje vecka faktiskt.
Härligt "verktyg". 

Eller så en kratta till exempel. 
Plast vs metall?
Min yngre grabb hade hjälpt till med att kratta löven här hos oss och även om 
han först hade valde en jätte-bred plastkratta för att få så mycket som möjligt vid varje
"krafs" så bytte han efter ett tag till en gammaldags mjuk metallkratta för i 
och med att den lite böjer sig vid krattning så blir rörelsen mjukare och han
sade att han inte alls blev lika trött i händer och axlar av den, fast den är tyngre i sig själv.
En plastkratta är stum i sin rörelse. Det är skillnaden. 
Tror vi. 


Nu när vintern knackar på dörren så åkte korgar och korgkassar upp på
Narnia-skåpet för vinterförvaring. 
Jag gillar när saker man använder i vardagen samtidigt kan fungera som ett blickfång i 
hemmet. De flesta av oss har ju sällan för mycket förvaringsutrymme. 
Dessutom är dessa ingalunda tomma utan får gömma en hel del av
sådant som jag brukar ha med på mina utfärder och som inte behövs förrän nästa
vår eller sommar. 

Med begränsade förvaringsplatser blir det lite att rotera var saker förvaras så att 
det som är "i säsong" finns enklast tillgängligt. 
Det har tagit ett tag att komma på ett bra system, men nu fungerar det.

När det dessutom blir så att man måste ta i och flytta en del grejer ett par gånger i 
året så blir det enklare att ta beslutet om att någon sak inte längre känns behövlig.

Även om min stil härhemma inte är minimalistisk på något vis, så
försöker jag hela tiden hålla det i tankarna:

Behöver jag verkligen det här? 
Om inte hur försvarar den sin plats härhemma? 






Det som jag inte direkt behöver, men som är skoj att plocka fram 
för att få lite omväxling i inredningen förvaras i det där Narnia-skåpet.
Där samsas det med grejer som jag mest har som fotorekvisita till
matfotografering och sådant. 

Det är skapandet i processen att göra om härhemma
som är det viktiga - för mig. 

Huoh...sådant babbel i måndagskvällen! 




Inga kommentarer: