EFTER FESTEN...



Idag har jag nästan städat ut julen. 
Så på det sättet är det efter festen. 

Tomtar, någon annan julig varelse, ljusslingor och sådant har åkt 
ner i lådor och locket lagts på. 
Vissnade amaryller gör nytta i komposten, löken tillvaratagen 
för en ny blomning nästa år. 

Bara ljusstakarna i fönstren - och faktiskt julgranen - står kvar.
De är kvar för det vackra skenets skull. 
Jag har i år lagt alla dessa juliga ljuskällor bakom timers så 
att de alla tänds en liten stund innan jag stiger upp och
det har varit så underbart att tassa ut till köket genom hallen 
där granen lyser och i fönstren ljusstakarna. 
Sedan slocknar de efter ett tag, men tänds igen innan jag kommer 
hem från jobbet och då välkomnas jag av det igen.

Nu har jag tydligen skrämmande snabbt utvecklat ett beroende av detta 
och känner att jag ogärna vill plocka bort dem innan jag hittat 
små lampor som kan ersätta julens ljuskällor kopplade
till mina timers.

Jag vill fortsätta vakna upp, och komma hem, till ett hem som är stillsamt upplyst
under vinterens mörka mornar.

Timers...riktigt bra grejer! 
Aldrig för sent att komma på det! 




Hösten, och den del av vinter, som vi tragglat oss igenom har ju 
varit otroligt mörk och dunkel. Inte mycket till soltimmar, och 
nästan ingen snö. Bara mörker därute. Blöta och mörker.

Några som kanske uppskattar den något varmare vintern är 
nog djuren därute i naturen. Har aldrig haft så många - här på mina breddgrader
 övervintrande - koltrastar vid fågelmatborden som i år. 
Rådjuren kommer regelbudet oregelbundet till saltstenen som jag lagt ut.
Bara det att de är där då det är säcksvart ute så har gett upp att få ett foto på dem! 


Till helgen har det utlovats liiite bättre väder. Och minusgrader, och  s o l  till och med.

Känner att det skulle sitta bra med en tur ut i skogen.
Har längtat. 

Efter festen kommer vardagen.
Och jag har inget alls emot det! 






Inga kommentarer: