MAMMA, VAD HAR DU GJORT DÅ...






…var den första frågan när lillungen landade på finsk mark efter en knapp vecka i 
Portugal, med dopp i Atlanten, besök på Europas sydspets, 
stadspromenader…minst hundra kilometer!

Ja…a…jaha, vad har jag gjort då? Nå, inte så mycket…ju!
Glott på mina småledsna krukväxter, blivit lyckligt yr och glad och uppåt av tre 
minuter solsken, det måste ha varit på onsdag? Eller kanske det var måndag? Tisdag?

Det är skrämmande hur dagarna börjar flyta in i varandra!

Men! 
Jag har beställt pallkragar åt mig! Det är många år sedan jag odlat något ätbart 
överhuvudtaget. Lite örter i krukor och lökar nerpetade i rabatten räknas kanske inte riktigt?
Näe, det kanske det inte gör, men nu skall det alltså bli andra bullar av!

Medan jag glor på min marströtta älghornsbräken går ätbara trädgårdsdrömmar lite i gång.
Mangold, och rucola - helt klart.
Morötter? Nja…jo…kanske?
Gräslök förstås. Och dill. Basilika i stooora krukor.
Squash. Och tomaterna, de som är på gångs under glaskupan.
Måste gräva fram en gammal skev hink att plantera dem i.

Rädisa! Finns det något bättre? Och olika salladssorter, naturligtvis.
Rödbetor!!! Få se nu….hur många pallkragar beställde jag….?

Fortsätter drömma, medan solen visar sig lite till,
vinden är havskall, och lillungen är på väg hem.

Han som mött solen på riktigt och fått gå i t-skjorta och simmat i Atlanten.

Lövli!


1 kommentar:

himmelstäppan på smultronbacken sa...

Lyckliga unge som varit och mött värmen...och badat i havet som är så härligt!
Mina trädgårdsdrömmar har också vaknat, nu snart är det dags!
Ha en skön helg
Kram Åsa