ÄNTLIGEN, ÄNTLIGEN...




...är det fler som tänker som jag.

Under många år har fastan varit en tid för mig då jag medvetet dragit ner på något. Det har varit kött, det har varit TV, det har varit än det ena och än det andra.
Inte så mycket för den kristna sakens skull, utan mer för att det bara känts så...vettigt.

Vardag och fest har kommit så nära varandra att det där med festligt lite tappat sin glans.
Håller ni med?
Man kan trolla fram vilken sagomiddag som helst, när som helst. Om man vill.
Man kan gå och shoppa sig vilken lyxgrej som helst när man vill. Om man vill (och har råd, då...)
Men även vi, som kanske inte tar vårt morgondopp i slanthavet precis, har lite suddat ut gränserna på vardag och fest.
Och för att återfå gränserna, uppskattningen, den barnsliga glädjen och längtan, vi kan ta till fasta.

Man kan fasta på annat än mat. 
Bara ens egen fantasi sätter gränser för vad man kan ha för tema för sin fasteperiod.

Och mina teman har varierat under årens lopp. Men fasta, på något sätt, det har jag hållit på med en tid nu.

Det finns få saker som känns så bra som att avstå, för en tid, från något och sedan till påsk återinföra det i ens liv igen.
Eller så händer det, som det hänt för mig - ibland märker jag att jag egentligen klarar mig bra utan, eller åtminstone med mindre än innan.

Och nu...äntligen, äntligen finns det ett namn på det jag sysslat med:


Man avstår från något under fastetiden. Man kombinerar den urgamla kristna traditionen med ekologi och miljötänkande.
Hur underbart, smart som helst!

Vi kombinerar ju annars också kristna traditioner med mer kommersiella dylika.

Tänk nu...jul. 
Eller varför inte påsk?

Påsken avslutar ju fastan, det känner varenda kotte till.
Vi firar våren, är man kristen har påsken än djupare betydelse.
Man firar att fastan är över.


Många av oss upplever nog påsken som något som strör lite extra lediga dagar i arbetskalendern.
Vadå fasta?

Men testa på det! Jag lovar att ni blir överraskade över hur bra det känns att för en tid avstå från något.
Göra sig uppmärksam på sina egna ingrodda vanor, som kanske inte är så bra, inte för en själv, och kanske inte för naturen, för miljön.

Bara att gå in på hemsidan här och välja vad man vill och delta i EKOFASTAN.


Sex veckor under vilken tid man drar ner på något, eller avstår helt från något.
Det är inte för resten av ditt liv - det är bara sex veckor, men det kan ändra en hel del på din inställning.

Jag lovar - jag har testat förr.

Och man väljer vad man vill. Inga pekpinnar här, inte! 
Det är ju bara du som vet...

Jag är med.
Med vad - det är bara jag som vet.

Och påsken kommer att vara så mycket mer än bara några lediga dagar och vårens återkomst.
Just därför.




Inga kommentarer: