VAD SKALL JAG GÖRA...

...med de här då?

Jag har ett nostalgiskt förhållande till dadlar. De fanns alltid på julgottebordet i min barndom.
Jag antar att jag tyckte om dem då? Åtminstone framåt trettondagen, när allt det andra goda var slut sedan en vecka eller så.
Numera står jag mest och vrider och vänder på dem och vet inte riktigt vad jag skall ta mig till med dem.

Kanske jag skulle testa med att peta in lite mögelost i dem, det har jag hört skall vara en höjdare för smaklökarna. Eller fetaost. Eller ost (som vanlig ost som ligger där till vänster på fjärde hyllan i kylskåpet och har tråkigt).

Tål att testas - istället för att ha dem framme och samla damm, ensamma på ett tömt och glömt gottebord.

När jag stått och petat på dadlarna en stund, dyker Povel Ramels sång om oljeshejken osökt upp i min fredagströtta hjärna, och jag börjar nynna på låten som går ungenfär såhär:

"...och jag skall smeka dig ibland,
med dadel kladdig hand..."

Trevlig freda´!

2 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Hej!
Var det inte Mat Tina igår på sitt julprogram som gjorde ngt med dadlar? Tror det var ngn slags kaka om jag inte minns fel, hon mixade dadlarna som hon sedan hade i typ som en sockerkakssmet.
Testa och kolla på svt hemsida så kanske du hittar kakan.
Lycka till.
Kram Anna

G:a Affären sa...

Dadlar är jag inte heller så förtjust i, jag har tom glömt att de existerar! Jaså, mögelost, det kan vara värt att veta, de kanske är på rea framåt trettondagen.........
Önskar dig en fin andra advent.
♥ /Cia