UPPGIVEN...

...och mår apa.


Förkyld, för gud vet hur månte gången denna vinter. Sörplar ingefäraté med envis frenesi men undrar om verkligen inte det finns nåt smakligare med samma effekt?

Mitt lilla hus har prövat mitt tålamod de senaste dagarna.
Först får det för sig att ösa all återstående snö från taket på trappan och på det sättet stänga in mig. Trött i varenda cell efter att flyttat på det lilla Mount Everest stupade jag på soffan med den fasta övertygelsen att där stannar jag tills det blir vår på allvar.
Sakta faller jag in i en skön feberdvala nedbäddad bland sköna kuddar och utrustad med husets alla plädar och täcken.

- Mammmaaaaaa!!! Nu är det stopp på riktigt i lavoaren! Det händer absolut ingenting där vattnet skall gå ut!!!! Mammmmmmmaaaaaa!!!?
- Förbgmndnsd ski...elände!!!
- Va sa du????
- Öh, ingenting...jag kommer!
Uppgivet glor jag ilsket på lavoaren som jag matat med oansvarslösa mängder propplösande gift, utan minsta inverkan på proppen den skulle lösa.
Dyker in under lavoaren och rycker och skruvar rasande på allt jag kommer åt. Skruvar loss silen och hittar boven i dramat. Manganklumpar som liknar snusloskor från Goliat sitter fast som sniglar och täpper till alltsammans. Nice?

När de är bortpetade börjar jag pusslandet med att få alla de där rörstumparna att återigen liksom passa ihop som de gjorde innan.

- Soffan! Nu väntar soffan! Aaaah!
Skall bara ta en snabb dusch innnan.

I duschen kommer det bara kallt vatten.
Hade på morgonen kopplat bränsleslangen tillbaka till Stora Tanken efter att (igen) en tid kört med olja i lösvikt då de bistra vintermånaderna tuggat i sig mer olja än jag trott var möjligt.
- Vad är det NU då???? Allt sitter bra fast och välskruvat, alla kranar är öppnade.

Knackar lite på diverse mätare, känns lite pro att göra så....;)
Till sist trycker jag sådär kvinnligt hysteriskt typ tusen gånger på on/off-knappen.
Det har funkat ett par gånger tidigare också...och jodå; pannan går igång med ett dovt murrande.

Ah....nu...väntar....soffan...och...alla...filtarna.....
skall...ligga....en....liten....stund....
och....bara....fundera....på....hur....det....skulle...
vara....att....bo........i...........l ä g e n h e t?
(varifrån kom den tanken???)
Idag har dock huset visat sig från sin soligaste sida, med solkatter på väggarna och takdropp.

Nu är det bara diskmaskinen som strejkar....Muahahahahahaaaa!

puss å kram

M.




1 kommentar:

MrsUniversum sa...

Allt på en gång, så jobbigt.
Hur som helst är våren här med ljusare tider.