LAPA SOL...

...och ett inte-göra-så-mycket veckoslut bakom sig. Onekligen riktigt skönt!
Med både inte-göra-så-mycket och med Solen. Den ha man inte sett så mycket av på sista tiden...
Lillungen skickade mig ett sms i fredags:
" Jag är så glad :-D. Jag älskar allt och alla. Jeee! Det är det fina vädret som gör det! <3"

Och jag är helt benägen att hålla med! Det är så det känns när de allra första vårvinter-solstrålarna når en med full kraft. Själv har jag kännt mig lite självförvållat kraftlös efter en rolig fest på fredagen. Det kan inte vara åldern väl ? Det är nog bara ovana...right?
Vaknade på lördag morgonen av att jag trodde någon sinnesförvirrad varelse stod och bankade mig med en slägga i skallen. Det dröjde en stund innan jag förstod att det nog inte var så, utan något helt annat som förorsakat denna bultande känsla i skallregionen. Aj, aj...inte bra alls!
Ännu på eftermiddagen då jag teoretiskt hade varit vaken i många timmar kände jag ingen som helst tillströmning av någon som helst energi.
Kom att tänka på en väninna som för nåt år sedan, då jag talade med henne en onsdageftermiddag klagade på att hon hade krabbis och var helt slut.
- Va? Nämen, var var du igår då, en tisdagkväll? undrade jag.
- Igår??! Nej, nej, det var i lördags...
*
Nu förstår jag henne....hahhaaa!

Inatt stormade det ute. Den blåste så det ven i knutarna och knakade i takplåten. Riktigt härligt busväder. Som ni vet finns inget skönare då än att få krypa ihop mot någon, borra huvudet djupt in i dynan och dra täcket tätt tätt omkring sig. Och veta att det är söndag - och man får sova hur länge man vill!
Mmmmmmm....!
Så väcks man då vid femsnåret av en kvinkande hundvalp.

-Mmmm.....schhh...sov nu.
Mera kvink, lite mer högljutt kvink.

Eftersom jag precis har fått valpen att förstå att det är UTE man skall göra sina bestyr släpar jag upp mig ur den varmaste, skönaste sängen med en sengångares hastighet, för nu måste ju valpen ut...
Med ett öga som knappt var på glänt såg jag att klockan var snart fem.

På med jacka, stövlar, mössa - och ut i stormen.

Väl ute, tittar valpen på mig med ivriga ögon:
- Matte! Leka!!! Nu!!! :-D

*stön*

Där stod jag, mitt i natten, mitt i snöstormen, med en överenergisk lurvig varelse som inte alls skall kissa...utan leka! Om matte var på lekhumör? not!

Men vi tog igen det på dagen, det soliga vädret gjorde att man egentligen inte alls ville komma in. Som en yrvaken humla surrade jag på därute och upptäckte att det inte bara är takdropp som gäller. Solen har redan tuggat lite på snömångden på lekstugetaket också!
Titta bara, kanten syns!

Ah, kunde nästan inbilla mig att det redan är mars, att jag på något vis lyckats med konsstycket att hoppa över februari, som är den segaste av alla vintermånader - i mitt tycke. Sådana här dagar ger mig hopp om att jag kanske, kanske sen också överlever vintern sådär på det mentala planet.
Fast jo, visst finns det skojiga saker att göra på vintern också.

Dom här två bryr sig föga i om det är vinter eller inte. De har lika skoj ändå! Skärpan på denhär bilden är nu inte riktigt där den skall vara, haha. Men det är lite knepigt ibland att hantera kameran, klickerskola hund och ha godis inom räckhåll samtidigt. Ännu knepigare är det om valpen är i koppel. Det klarar jag bara inte av...inte med mina fjuttiga två händer:)

Och så, efter en härlig dag ute: hur skönt är det inte att bara ligga i ett soffhörn och mysa?
Det är precis vad jag tänker hänge mig åt ikväll.

Söndagsmys!
Jag hann ju inte med fredagsmyset då jag hade annat för mig liksom ;)

Må gott!
M

1 kommentar:

Östervik9 sa...

Vilken mysigt inslag:) Söta dom är dom där 2 tillsammans, hund & katt.
Jag förstår inte att man blir så trött nuförtiden när man skall ha sig lite skoj. Förr kunde man vara igång flera dagar i rad, nu är man helt slut i nästan 1 vecka efteråt... börjar man bli gammal?! NEJ
/Camilla