IS...

...KALLT!
I skrivande stund har termometern darrande stannat på -22 grader. Det är kyligt!
Kom i morse från en stabbvisit till Stockholm och redan då solen kastade sina första strålar över havet där isflaken gnistrade som stora ädelstenar visste man att nu kommer temperaturen att åka rutchbana ner för termometerns skala.
För någon dag sedan var vi på plus-sidan vilket fick ett litet snöavalance till stånd gällande snön på taket. Och det var ju inte bara snö...
Gamla hus är charmiga, som ni vet. Gamla hus är inte alltid de alldeles tätaste...som ni vet? På mitt lilla torp har jag utbyggda lyktor från taket, och de är detta torps svaga punkt när det gäller värmesvinn. Glad att det ändå bara är frågan om någon kvadratmeter. Men dessa kvadratmetrar värmesvinn förorsakade ändå gigantiska isblock som rasade ner från taket med hiskelig kraft. Om man skulle bli under ett sådant?
Då skulle det nog inte gå så bra...

Bra återanvändning av adventsljusen blev det när de förvandlades till uteljus vid uteplatsen. Så vackert i januariskymningen. Efter en promenad med hunden är det skönt att koka sig en kopp kaffe eller kakao och sätta sig på renskinnen och njuta en stund.

I år har jag dessutom lite koll på var jag ställde eldkorgen innan snön kom. Det hade jag inte i fjol, då hittade jag eldkorgen först i mars-april när vårsolen gjort sitt.

Nu kan jag tända en liten brasa där när det känns så. Jag tror att vi i morgon skall grilla varsin korv där - söndagen till ära!



Eld, är det sedan ljuslågor eller eld i brasan, eller som här, ute-eld, fascinerar tydligen inte bara mig. Aida verkar också tycka att det är fint med eld. Bäst ändå att hon håller sig lite på avstånd så inte skägget blir grillat....

Grillat vitlöksbröd däremot är bland det godaste man kan tänka sig till soppa, tycker vi.  Hos oss är purjo/potatissoppan en riktig vintersoppa. Så himla god i alla sin enkelhet, så till den grad god så jag och ungarna funderar nu och då varför i hela fridens dag vi inte har den lite oftare...?
Som sammet i munnen - och i magen.
Gott!

Nu blir det popcorn i soffan med lillungen. Filmkväll!

Och tills i morgon skall iskylan förvandla sig till tö igen - det är knapps så man hänger med...;)

P&K

M.


Inga kommentarer: