FORT, FORT IN...

...från novembermörknet!
Kom på att det nog verkligen inte finns så mycket som är till sin fördel därute en mulen novemberdag!
Så egentligen kan man vara glad över att det blir mörkt så tidigt så man slipper se eländet, hahahaa!

Inomhus händer det inte så mycket - på inredningsfronten alltså - det ser Aida till. Just nu satsar jag starkt på denhär tidningar-överallt-på-golvet-stilen och gärna lite uppblandat med tuggleksaker-nonchalant-utspritt-härochdär-stilen. Inredningstidningar har ersatts med hundlektyr och pysselstunderna har ersatts med små korta skolningspass för att lära lite valp-vettochetikett. :)
Och det är så skoj! Jag njuter verkligen av denhär valptiden! Tyvärr är tiden alltid lite på kort, men jag har lyckats med att få en hel del måsten undan innan Aida flyttade in, så nu kan jag koncentrera mig på henne!

Det är en hel del att tänka på under valptiden så man sedan kan se fram emot en trevlig vuxen hund. Den tid man sätter ner på valpen under det första året får man mångfalt tillbaka!

- Okej, jag lovar - detta skall inte bli en hundskoleblogg, det har jag inte ens tillräcklig kunskap om att skriva om, men just nu är det väldigt mycket på tapeten här hos oss. Och så intressant!
I kväll ser jag fram emot att få slå mig ner i soffan, gärna med ett glas gottrött, brasa, tända ljus och en snusande hundvalp vid fötterna och beta mig igenom ett par böcker om hundpsykologi. Nice!


Före det skall jag visserligen släpa mig till matbutiken (hjälp, vad skall jag laga till middag - min skalle är tom på ideér!?) tillsammans med alla andra fredagsstressade varelser.
Innan jag kommer så långt skall dendär middagen röras ihop, och så får det gärna avdunsta några energiska små 12-års pojkar som för tillfället för en förfärlig pladderlåda i nedre våningen.
Jag slutar aldrig förvånas över hur mycket ord det ryms i dessa små gryn. Ord som de verkar ha ett krampaktigt behov av att göra sig av med under dygnets ljusa timmar (skymning fungerar också till detta bra har jag märkt...)
Och under natten laddas det åter igen upp en kopiös mängd nya ord som skall göras av med...
Och sedan finns det lite valp-energi som också skall urladdas:)
Nästan så man kan bli lite avis på att det överhuvudtaget är möjligt att kunna ha så mycket energi i november!!

Är det ens möjligt? Tydligen!

Men inte för mig! Jag har ett mycket sparsamt lager med ord som jag oftast inte har några större problem med att få avverkat redan under arbetsdagen. Och den där sprittande energin...ja, den brukar ta slut vid lunchtiden, sådär...hahahhaa!

Jag skulle helst bara hänge mig åt, att som Aida krypa ihop, på något skönt ställe och....sszzzsssova!

November är liksom inte riktigt min månad, ifall ni inte kunnat läsa et mellan raderna redan;) Och i synnerhet denna november är mer november än november brukar vara annars!
Har dragits med en verkligen envis förkylning nu i snart sex veckor! Snälla, man skall inte vara förkyld i sex veckor! I onsdags traskade jag med bestämda steg till doktorn och sade att jag tjudrar fast mig vid mottagningen dörr tills jag får en hästkur vadsomhelst som skulle hjälpa!
- Det är nog bara att vila och vänta ut den, fick jag som svar.

- Jag men jag har väntat, och väntat och väntat! Nu börjar jag tycka att det är lite tradigt att känna sig som en tvättsvamp i skallen och se ut som en uttjänad disktrasa!

Nu visade det sig att jag har en bakterieinfektion i luftvägarna som är av den lite segare sorten, så jag får nog dras med eländet en tid till!

- Tjo-ooo??! Som om det inte skulle vara nog med att det är november! 

Men det är nog bara att bita i det sura äpplet och vänta UT det då.
Både förkylningen och november!

På tal om sura äppel, så kom jag häromdagen på ett gott sätt att göra sig av med lite sura äppel - och samtidigt göra den "obligatoriska" tomatsalladen lite mer höstig.

Stek snabbt upp lite tärnade äppel och blanda i lite honung, vinägersirap (det kanske heter så, dendär trögflytande balsamvinägern?) och lite salt och peppar.
Bred några skivor getost som får lite smälta ner.

Blanda det sedan i/på tomatsalladen och strö över lite rostade solrosfrön - och vips smakar salladen lite mer höst!

Ah, nu blev jag så hungrig så jag skall nog ge mig iväg till butiken (det är så man skall göra för att undvika att köpa hem en massa onödiga onyttigheter - right?)

Och sedan skall jag bara vänta IN dendär sköna stunden i kväll, när magen är mätt, och fredagskvällen är ett faktum.

Njut ni av er också på bästa tänkbara sätt!

M.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir så glad när det kommer ett inlägg från Dig! Du skriver så fint, det är lycka att läsa Din blogg! Ha en underbar helg,
Nettan i Ölsboda

Maggi sa...

Tack anonym, det var roligt att höra! :) Hoppas du också har en fin helg!