HAN ÄR INTE SÅ FAGER...

...men han har karaktär!
Här är han, Cenneth!
Cenneth (som är en mycket ung kaja) är en bortappad streetchild som jag räddade från en parkeringsplats häromdagen. Min kollega hade sett på förmiddagen hur han vimsade omkring efter att han ramlat från boet. Nu är det ju så att man inte skall plocka djurungar från naturen som man tror att föräldrarna övergivit - oftast är det inte så. Men när jag på eftermiddagen såg att kaj-ungen hade vimsat sig ännu längre bort från boet, och föräldrarna inte längre brydde sig om honom, var det dags att ingripa. Fågelföräldrar funkar så, hamnar en unge för länge, för långt från boet är de förlorade för dem...En flygokunnig fågelunge på en livlig parkeringsplats ger inte så bra odds i livet...
Så nu har Cenneth (eller bland vänner Centsu) flyttat hem till oss. Lillungen fick hitta på namn, och han tyckte att Cenneth var det finaste han visste:) Så vart det Cenneth!
Om det nu sen är en han förblir en gåta, men han beter sig som en liten kille faktiskt! Ständigt hungrig, lagom road av att bli tvättad, och ganska högljudd av sig, och lite småkaxig sådär tills saker och ting blir riktigt ruskigt spännande och det är tryggast att krypa upp i en famn...
De flesta tvåbenta är totalt charmade av Cenneths oslipade väsen. Och de övriga fyrbenta då? Tja, det tar det med ro....en sån skrikhals orkar man inte bry sig om...
Men för säkerhets skull bor Cenneth i kattburen när jag inte har ett ytters vakande hököga över samvaron!
Nu har jag nattmatat Centsu, dags att krypa i säng för min del också!
En dag till och det är Den Blomstertid Nu Kommer för endel i familjen. Härligt!
kram...eller krax kanske jag borde säga?
M.

2 kommentarer:

Sirkka sa...

Hoppas Centsu klarar sig! Jag håller tummarna för er.

Home No.1 sa...

Hej hahaha ett ömt hjärta du har! Hoppas han fly6ger ur boet66 sen lille Centsu=) Kram A.