HÖSTVÄRME...

...är härligt men mentalt är jag helt inställd på kalla, klara höstdagar med hög himmel och frost i gräset. Men istället rensar jag ogräs som aldrig förr och klipper gräs iklädd tunn t-skjorta. Jag längtar efter tjocka tröjor och stövlar.


Visst njuter jag av värmen på något vis också, men jag saknar de där riktigt syrefyllda dagarna och den höga, klara, kalla hösthimlen.

Min höstkappa hänger redan redo - har hängt så några veckor nu...


Medan jag morgon efter morgon valt jeansjackan istället. Men det finns något med denna varma höst som jag verkligen uppskattar. Vet ni, jag har ätit precis alla mina frukostar ute sedan maj! Att kunna gå ut i bara morgonrocken med sin kaffemugg är lyx!

Men ändå...


Inomhus väntar ett och annat projekt på att jag skall ta itu med det. Och det skall jag också, men än pockar trädgården på uppmärksamhet.

Idag har jag rensat ogräs från gångarna som en tok. Rivit upp blommande maskrosor från trädgårdslandet och plockat in en liten bukett lupiner...Känns lite..fel?


På höstarna brukar mitt matlagningsintresse vakna. Eller kanske stiga till följande "level". Men jag har inte ro att stå inne och laga mat när ogräsen växer så det knakar...


Jag är som denhär fjärilen, som inte heller tycktes veta om den skall gå i ide eller fortsätta fladdra på.


Jag vill tvätta och packa ner alla sommarkläder för gott - för i år.

Jag vill krypa ner i en varm tröja och dra på mig benvärmare och vira en halsduk om halsen.

Jag vill säga go'natt till min trädgård. NU!!!

Hehe, frågar någon mej just idag om jag kunde tänka mig flytta till lägenhet, så skulle jag nicka hysteriskt frenetiskt.

Till och med Lillungen påpekade idag vid middagsbordet att hans kompisar undrar varför vi har så stor trädgård.

-Ja, varför?

Just nu är jag bara så himla trött på alltsammans. Men det går över - bara frosten skulle komma!

Lite flyktiga tankar i lördagskvällen blev det denna gång...

Ibland är det så - tankarna vill inte riktigt samla sig, de bara yrar omkring som hösttrötta fjärilar.

Kram! M.

1 kommentar:

annashusidingtuna sa...

Vad härligt det låter med frukost ute ända sedan i maj!
Frosten kommer nu till veckan tror jag enligt väderrapporterna i alla fall...
Du skulle se mina rabatter just nu, har inte haft ork på långe att rensa ngt och det syns kan man säga, på vissa ställen ser det ut som om gräsmattan fortsätter över stenkanten och in i rabatten...
Kram Anna