TORSDAGSBASTU


Det har inte regnat så mycket som det utlovats idag, men molnen 
hänger tunga och dova. Det är nästan vindstilla och det enda som hörs är
de nyss utflugna svalornas tjut när de jagar flygmyrorna som gett sig ut på
sin jungfrufärd. En lämplig dag att värma en eftermiddagsbastu så den är
precis lagom när jag avslutar min arbetsdag. Lyxigt! 

Och det är det jag tänkt plocka fram idag. Vardagslyx för mig. 

Jag är inte en speciellt flärdfull person. Men det finns en sak som jag är svag för och det är väldoft. 
Och framför allt den där väldoften efter ett bad eller ett bastubad. 

Har knasigt torr hud så det där med att smörja in sig har jag vant mig vid sedan barnsben. 
Och rätt ofta kan jag avsky det. För de bästa krämerna är oftast de där mest tråkiga...

...men så finns det lite lyx som man kan ta till och då blir det genast mycket roligare! 



För några år sedan när jag i jobbet träffade en massa människor så hade jag en 
fransyska som kund. Hon doftade alltid så otroligt gott! Inte som parfym utan mer som
nyduschad med någon form av svag väldoft som inte alls kändes påklistrad. 
Jag kände inte henne så väl att jag skulle tycka att det var okej att fråga, men hon
doftade så där som jag inbillar mig att alla fransyskor doftar  mest hela tiden. 
(Möjligen en lite generalisering slank med där...;))

För ett tag sedan hittade jag "min franska doft" i form av en torrolja. En riktig klassiker som 
tydligen tillverkats i Paris sedan 1990-talet. Det blev en produkt med ena foten i aromaterapin och 
den andra i den ännu då ganska okända naturkosmetiken. 

Jag talar om NUXEs Huile Prodigieuse Dry Oil

Det är en torrolja, vilket betyder att den inte är kladdig när man applicerar den på
huden, men åtminstone jag som är en sådan torrskorpa känner hur huden säger slurp 
och blir så där mjuk och så doftar man så gott! 
Kan inte riktigt sätta fingret på hur doften är. Och så är den säkert lite olika
på olika hudar, men hos mig blir den först ganska milt söt, men inte så där
äckligt tung, utan lite citrus kanske och sedan efter ett tag så blir doften mer
diffus. Blir just av en sådan där subtil väldoft som inte tar över hela rummet. 

Så är den ju en sådan där härlig all-in-one-produkt som jag uppskattar. 
Använder den till ansiktet dagligen, till hela kroppen just efter ett bastubad men 
också till mina hårtestar som får en dusch av oljan på topparna. 

Flaskan har alltså ett spray-munstycke vilket hindrar att man i sin iver
spiller av dessa dyrbara droppar. För visst är det en lyxig produkt, men 
mycket dryg så stirra inte på kg-priset. 
Det går liksom inte att jämföra närmarketens hudlotion med den här. 



En snabb googling ger att den här torroljan och dess nyare "syskon" inom samma märke
har en alldeles galen försäljningstakt! Statistiken berättar att det säljs över världen ett 
stycke flaska var sjunde sekund (!). 
I Frankrike är det den mest sålda kroppsoljan. 

Så här går jag, nybadad, hav-simmad och inoljad och doftar som vilken Parisiska som helst. 
Gott - och lite lyxigt! 



 

Inga kommentarer: