REGNIGA DAGAR OCH SKYMNINGSKVÄLLAR


Det är min sista arbetsvecka innan semestern drar igång. 
Åkte på lite ryggproblem under midsommaren som nu sakta börjar lätta. 
Har kunnat jobba helt bra, men inte varit speciellt rörlig av mig de senaste 
veckorna. Så det har blivit mest stillsamma turer i trädgården med kameran. 

Har redan några år haft en förkärlek till mörka, nästan svarta blommor. Eftersom jag
inte är en speciellt "rosa-personlighet" men ändå älskar rosa blommor
ger de där mörkbladiga växterna och nästan svarta blommorna 
lite "attityd" i allt det ljuva. Lite som chili en en annars mesig maträtt. 


De senaste dagarna har det regnat titt som tätt. Det hör också sommaren till och 
jag tycker det är underbart att gå ut efter en regnskur. Det är så fräscht och doftar så gott! 
Och just nu precis lagom för en ryggbruten tant. Heh! 

Men så småningom skall det väl lätta och jag vågar mig på att planera in 
lite program till sommaren. Tanken var att jag och lillungen skulle träffats på 
Tall Ships Race i Helsingfors under helgen, men det får nu bli till nästa gång. 



Luktärterna har börjat blomma med fart nu. Kan dagligen gå och plocka in 
en liten ny bukett. Det är det fina med luktärter, de levererar. 
Nästa år skall jag så mer. Var lite onödigt sparsam i år. Tror att den odlingslåda jag nu
har till tomater skall få bli en luktärtlåda nästa år. 

Luktärt är ju ett aningen missvisande namn. DOFTärt borde det ju vara! 
Som på finska där det bytt namn från HAJU(lukt)herne(ärt) till just TUOKSU(doft)herne
istället. Å andra sidan...i riktigt gamla finska trädgårdstexter nämns växten som 
LEMU(stank)herne. Smaken är som baken. Delad. 

Fotbolls- någonbokstavM - pågår. Ibland sitter gubben och följer med det från sin
laptop (vi har ingen TV). Oftast sätter han hörlurar på men ibland kan jag tycka att det
är nästan lite meditativt att ha en fotbollsmatch på som bakgrundsljud. 
Ingendera av oss orkar ta oss igenom de där första matcherna, men när man
närmar sig finalmatcherna så börjar det intressera lite mer. 
Honom lite mer, mig litelitelite mer. 

Regniga dagar och skymningskvällar är det mysigt att krypa upp i vart vårt soffhörn
och ha lite tåflört under filten och kolla in vad-vi-nu-vill-se-på på våra laptops. 

Tassar ut till toan i skymningen och plockar in de under dagen  utslagna 
luktärterna, blir och kikar in genom fönstret hur mysigt det ser ut med tända ljus. 
Brukar skämta att jag har ett par dagar där runt midsommar då jag inte
tänder ljus till kvällen. De dagarna har gått nu. 
Let it be stearinljustime again! 

Kram  Maggi

 

Inga kommentarer: