SOMMAR, SOMMAR, SOMMAR...

Vi har mängder av fågelholkar i vår skog. Det blir så om man delar
kylskåp med en ivrig ornitolog. Själv ringmärker han inte, men deltar ofta främst 
i ringmärkning av störa rovfåglar. Han är den som assisterar genom att klättra upp till
bla örnbona och hissar ner ungarna till ringmärkaren. 
Här kan du läsa om den gången för tio år sedan när jag var med till Lappland: 
KUNGSÖRN (kliketiklick)

I år har ändå en ringmärkerska (trevligt med en kvinna i dessa kretsar, det är mest grånande 
gubbar som verkar syssla med fågelskåderi och ringmärkning) tagit sig an våra holkar.
Sist ut var en liten andrakull av blåmes. Så här små är de. Vägde 8 gram! 
Ett par dagar efter det här flög de ut ur holken. Ur i livet. Ut i det vilda. 


Så var det också dags för den årliga tjejmiddagen här på stugan. Mina barndoms-
skolkompisar sedan ett halvsekel! Alltid lika härligt att ha dem här. Det är ändå något alldeles 
speciellt avslappnat med barndomsvänner, även om senare i livet komna vänner
är minst lika kära. Men de här var med då under hela den tiden då man blev den 
människa man rätt långt är idag. Nattligt snack i ljusets sken. 
Sådant som gör världen lite bättre. 


I övrigt rullar semestervardagen på. Hade äldre grabben med flickvän här ett par dagar. 
Mera god mat. Inte så mycket nattsnackk med dem faktiskt denna gång. De har båda
jobbat, som man säger, häcken av sig, så de tog tillfället i akt och passade på att
sova ut och bli lite ompysslade av mig. Det bjuder man så gärna på. 
Så har det blivit lite mattvätt. Numera mycket ekologiskt och ergonomiskt uppe
på torra land och med en effektiv trycktvätt. Hur romantiskt det än är
att tvätta mattor nere vid havet så är det här på många sätt en bättre variant. 
Lika gott doftar de rena mattorna ändå! 



Och ännu, ett litet ord om väder. Förstås! 
Även om jag tycker att jag nog så småningom bockat av alla 
klimakterie-heta-vallningarna så är jag inte alls lika ivrig över 
de där riktigt heta sommardagarna som jag var förr. Skulle inte falla mig in
att nu hoppa på ett flyg till Grekland till exempel. Även här i Finland sätter jag
mig hellre i skuggan och tycker oftast att si så där + 23 grader är precis lagom. 
Måste jag göra något fysiskt får det gärna vara någon grad svalare. Heh! 
Så har jag också börjat gilla sommarregn alldeles förfärligt mycket. 
Att lägga sig på verandan med en bok och lyssna till regnet. 
Hur njutbart är inte det? 

Nåjo, det ligger kanske lite tantvarning i det och det är just så det är. 
Det finns en underbar frihet i tant-livet! 
Och dessutom - efter regnet blir kvällarna så fina. Med en sol som försöker hitta 
sin glugg att skina igenom bland molnen som håller på och skingrar sig. 
Över havet ligger diset kvar och skapar en skön mystik. 

Men idag skall det bli varmt - riktigt varmt. 
Man märker det på de ettriga bromsarna som redan några gånger lyckats
hugga sina lysna käftar i utsatta delar av min kropp. 
Det är otrevligt!
Men i övrigt är det härlig sommar, sommar, sommar!

 Kram  Maggi

Inga kommentarer: