SOMMARREGN

 


Första arbetsveckan efter semestern avbockad och jag sätter mig 
på balkongen, plockar upp min bok och häller ett glas vin åt mig. 
Längs med dagen har det regnat små regnskurar, åskan mullrat på håll. 
Ibland har vinden hämtat in, via den öppna balkongdörren, en doft av
sommarregn till mitt arbetsrum. Då har jag tagit en paus i arbetet och gått
ut på balkongen bara för att dofta. Dofta på regnet. 

Insåg att regn doftar olika på sommaren än annars, men också olika
beroende när under sommaren det regnar. Och också hur mycket det regnar. 

Ett försommarregn doftar allra intensivast, nästan bedövande gott! 
Ju längre sommaren lider desto mildare blir doften, och regnar det längre stunder 
är det som om regnet urlakar alla dofter, tar dem med sig i sina porlande små bäckar. 
Gömmer doften i jorden. 

På sensommaren blir doften mustigare och tyngre. 
Då finns där med en hint av förruttnelse som bara förstärks ju längre mot höst vi går. 

Smuttar på vinet, och tar upp min bok, men precis då jag börjat läsa kommer nästa
regnskur och jag blundar bara för att njuta fullt ut av ljudet av regn, av doften förstås, 
men också av vindens sus i björken. 
Lutar huvudet bakåt och låter boken ligga i min famn. 
Ögonlocken känns skönt tunga. Kanske slumrar jag till en stund för jag vaknar
av att solen åter värmer mitt ansikte. Sjön ligger stilla, bara en lätt krusning 
dansar över vattenytan. 

Ser på min bok, den öppna sidan är full av björkfrön. 
Det finns också björkfrön i det kalla kaffet från en kvarglömd kaffekopp. Också ett frö
har hittat till mitt vinglas. Doppar fingret lätt och får det uppfiskat. 
Tänker på att det är kanske, för mig, det allra första tecknet på att högsommar snart
övergår till sensommar. Inte är vi riktigt där än, men det närmar sig. 
Är det bara för att sommaren är så viktig för oss som vi namnger denna årstid med
minst tre olika benämningar. 
Försommar, högsommar och sensommar. 
Och så har vi brittsommar förstås. Även om just den inte infinner sig riktigt alla år. 

*

Nej, så mycket har sommarregnet kylt ner luften att det nog nu är läge att gå
in efter ett par sockor att dra på fötterna, och en tröja över axlarna. 
Hör åskan igen mullra, den är närmare nu. 
Och regnet doftar. Doftar högsommar. 




Inga kommentarer: