LIVET ÄR SOM EN CYKELTUR

 


Häromdagen snarvlade jag med min son om egentligen ingenting speciellt, 
han hade ringt mig för några små vardagliga problem. Inte ens problem i 
ordets egentliga bemärkelse, mer sådant som man förr eller senare snubblar över i 
livet när man bott i eget hushåll ett tag. 
Men så sade han så fint att han uppskattar i mig - som mamma - att jag är på
det sättet skön att ha att göra med (tack för det...;)) att jag sällan fastnar i
själva problemet utan alltid börjar leta på en lösning på det. 
Man reder ut det efter bästa förmåga och så går man vidare igen. 

Det var lite överraskande. 
Har aldrig tänkt på det, men det kan faktiskt hända att det är just sådan jag är. 
Problem och motgångar kan inte bara fås att försvinna, men man 
kan försöka se hur man skall se till att det blir så "lite skada som möjligt". Typ. 
Och problem och motgångar kommer nog ingen undan i livet. Men att 
bli och älta sig i det redan skedda har sällan rett ut några problem alls. 

Nu är det ju inte så att jag önskar problem och utmaningar år människor, men 
ibland tänker jag att lagom mängd motgångar får en nog att bli lite tuffare, 
och att en livsväg utan motiga uppförsbackar sällan bjuder på njutningen av en riktigt 
skön nedförsbacke då det går fort och snabbt och vinden är ljummen, 
och det är bara av njuta av färden. Då man är medveten om att livet ler. 
Efter den där jobbiga uppförsbacken. 



Sällan vill man nu på livets cykeltur ha ständiga upp- och nerförsbackar heller. 
Emellanåt kan det kännas helt skönt att liksom färdas som en holländare. 
Så där att i skön lunk få trampa framåt längs plana vägar och utan större ansträngning
ta sig framåt i livet. Att de perioder kan måhända upplevas lite slöa, tråkiga och monotona men 
är de transportsträckor ändå är på sitt sätt som ett träningspass - energigivande utan att matta ut. 
Ger en skön känsla i kroppen, men inga sjuka muskler dagen därpå. 

Känner att jag i min livsvandring är just nu inne i en sådan där cykeltur då
det är mest plant och ganska skönt, lagom på alla sätt. 
Lite händelsefattigt kanske, men behagligt. 

Med åldern - och de där livets små uppförsbackar - så uppskattar man kanske
ännu mer dessa stunder av jämna vägsträckningar då livscykeln liksom bara flyter fram,
endast någon liten tramp behövs nu och då för att allt skall rulla vidare. 

Tids nog lär det komma en uppförsbacke igen, ett nytt problem att ta itu med och 
försöka lösa. För livet är som en cykeltur. Det är inte jämnt jämt. 
Men just nu trampar jag på flack mark, händer inte så mycket, 
och just nu njuter jag av det. 
Även om det inte blir så intressanta berättelser att berätta av det. 


Inga kommentarer: