NÄR VALTER KOM



Vinterstormen Valter, alltså. 

Och fick kanske lite en känsla av att man (meteorologiska institutet och än mer kvällspressen) ropade "Vargen kommer" genom att dra alla varningsspakar till rött, och så blev det slutligen inte så mycket mer än en helt vanlig snöyra. Visst kom det snö, men inte mer än det brukar komma så där när det är vinter. 

Nå, hur som helst så är det här tusen gånger trevligare med mycket snö, ren fin snö, än det är med det fula brunslasket som vi hade för en vecka sedan. Och detta trots att jag bär på den där vårlängtan. Den har jag lite botat genom att så kronärtskocka. Kan hända att det är lite väl tidigt, med tanke på att jag inte har en växtljuslampa, bara stora fönster. Men man får se. Får väl hoppas på soliga dagar heeeela februari.

Sådde bara tolv frön, så om det här skiter sig så har jag minst lika många frön till att så om senare på våren. Kronärtskockan behöver ändå ett bra tag på sig att växa till sig så man på dessa nordliga breddgrader ens kan hoppas på skörd. Ens en kronärtskocka. Eller två. 

Kronärtskockan är lite utmanande, och jag har ingen aning om den ens kommer att bli lämnad ifred av hjortarna i skogsträdgården - om de kommer så långt ens. Kanske jag bara odlar delikatesser för diverse klövdjur? Man kan aldrig veta. Kanske är det ändå mest för att ha något som gror på fönsterbrädet vid mitt hemkontor. 

Amaryllerna börjar nu dra på sista versen. Längst höll den vita multiflora-amaryllisen. Den blommade samtidigt med sex stänglar och varje stängel hade sex klockor. Men nu ser jag att där ännu är två stänglar som sticker upp. Så vinter möter vår, nu när också kronärtskockan har grott och skjuter upp sina första kronblad. Den ena skjuter upp sina sista och den andra sina första. 

 Nu skall jag skissa på en plantering som jag lovat hjälpa till med att planera. Så skoj! 

Inga kommentarer: