RAMSLÖKS-SKÖRD....


För ett par år sedan hade jag lyckan att få byta till mig några 
plantor av ramslök. 

I år hade de vuxit till sig så pass att jag kunde ge mig ut och skörda lite grann.
Och det är lycka om något! 

För den oinvigde; bor såpass nordligt att det är på gränsen att här skall växa
ramslök alls. Så varje vår när de visar sig efter en tuff vinter blir det 
glädjeskutt inombords hos denna "odlaren".

Många år sedan jag kunnat kalla mig odlare på riktigt.
Tiden då tomater och majs, sallad och kål, morötter och lök trängts 
i mina odlingar är förbi. Jag är numera alldeles för
många dagar under sommaren på språng för att det skulle
kunna bli en odlingssuccé på min postadress. 

Så jag satsar på det vilda istället. 

Det kommer som kommer - och så är det bra med det! 
Det är min filosofi nu. 

Följaktligen har jag nu en liten knippe klippt och fryst ramslök att plocka fram 
till de där riktigt gyllene stunderna. 

*

I morgon skall jag skörda både nässlor och gräslök.

Ingendera har jag gjort ett skvatt för att få på min tallrik 
och in i mitt skafferi. 

Så fantastiskt att få skörda det naturen återkommande erbjuder. 
Finns inget bättre! 

Inga kommentarer: