BLÅTT VECKOSLUT...


- Hejdå, båten!

Vi, min fotokurs och jag, blev dumpade på en ö
långt ute till havs i fredags. 
Vädergudarna verkar ha ett gott öga till oss, för vad jag minns
har vi inte varit på en enda gemensam resa där vädret skulle ha varit dåligt.

Jag menar, det kunde ha hällregnat, varit 5 grader varmt och blåst nordlig vind.
Men det var det inte - tack vädergudarna, för det! 



Gåshällan är en klippig ö långt ute i Närpes skärgård. Naturstationen, som ägs av Forststyrelsen, 
är en renoverad föregetts sjöbevakningsstation. 

På öns norra del finns en föregetts lotsstation, som numera fungerar som
en stödpunkt för båtfolk. 
På naturstationen kan upp till 20 personer övernatta bekvämt. Man hämtar med sig 
både mat och vatten och kockar själv. 

Båtfärden tog 1 1/2 timme, lite drygt kanske pga av vinden? 
Vi startade från Kalax småbåtshamn.



Men vad gör man nu sen på en sådan här ö en hel helg? 

Nå, tanken var ju att fotografera fåglar och karg skärgårdsmiljö. Det fanns det gott om,
även om fåglarna smått envisades med att vara utom räckhåll för objektivet. 
På bilden ovan susade dock en skedand förbi med hiskelig fart. 
(Och ja, det finns vattenstänk på min lins, så ni får leva med "plupparna" 
i himlen - jag orkar bara inte just nu redigera bort dem...
...note to self: Putsa linsen, first thing tomorrow!)








Vädret var som sagt alldeles underbart! 
Som fotograferande person så förhåller man sig ofta lite kinkigt till det där
hårda ljuset mitt på dagen, men visst förmedlar det en känsla av sol och sommar?


I skrivande stund sitter jag i bilen och skriver. Har jobbar bort lite sådant
som jag kan göra oberoende var jag är. Har tagit in på en camping för att 
ladda upp datorer, kamerabatterier och telefonen. Skall snart krypa
"i säng" här bak i bilen. Människor lyfter lite på ögonbrynen när
jag säger att jag tycker så om att resa - och sova - i min bil. 

I morgon skall jag ta och kolla in en nationalpark här i närheten. 
Byter hav mot kärr. 

Inga kommentarer: