HOSIANNA...


…och första advent.
Och vi skulle fira helgen på stugan med lutfisk och sillbord och
skogspromenader och glögg och brasa och böcker och
bästa sällskapet och ja. 
Och ja, så går jag och klämmer till med världens förkylning ungefär
när det mesta är, om nu inte helt fysiskt men i tankarna åtminstone, 
färdigtpackat och hundarna inser att det är något på gång.

Ja, gissa hur skoj det är att i det skedet, någon timme innan avfärd fullständigt krokna
i en eländig förkylning! 

Så planerna fick stöpas om.
Det slutade med att särbon, eller veckoslutsnärbon, helst inte ville umgås alls 
för att inte bli förkyld själv 
(rätt förståeligt även om jag undrar var det där ridderliga; jag släpper
allt och kommer och sköter om dig! försvann? Hehehe)

Lillungen drog iväg han också så lillajulen firade jag all by my self i år, 
uppkrypen i mitt  kära soffhörn, med hundar och katt, 
näsdukar, några småtorra mandariner
och lite varmt att dricka.

Till all tur hade jag hunnit till bibban innan, så läsbart fanns det gott om.
Och ved hade jag inne också - så någon s t ö r r e  nöd gick det ju inte på mig
om man skall vara helt ärlig!

Innan advent hade jag inte riktigt kommit igång med pyntandet här hemma,
för vi skulle ju inte vara här hemma, liksom.
Men ljusstakarna till fönstren orkade jag ändå släpa fram.
I år leker jag att det är ljuset som gör stämningen.

Alla tomtar och änglar och granar och kransar och adventsljusstaken och
julkalendrar och ja typ allt ligger ännu och sover sin djupaste
sommarsömn i någon dammig låda uppe på vinden.

Och vet ni, det räcker alldeles utmärkt!
Mest av allt är det ljuset som gör stämningen.
Och smakerna och dofterna förstås, men de återkommer jag till bara jag 
återfår mitt lukt- och smaksinne.


Senare på kvällen knapprade jag iväg en lite lillajulshälsning till min äldre grabb och undrade
vad han sysslade med där borta i Österrike.

Det visade sig att han satt i en hotell-lobby i Wien, och filade på ett skolarbete.
Det var nämligen så att han hade lovat låna ut sin
lägenhet i Salzburg åt några vänners långväga-gäster från Hongkong och 
Dubai som inte hade fått fixat hotellrum (i tid…). 
Så han tyckte att då kan han ju lika gärna passa på och åka till Wien och
kolla in hur det är där.

Så lite oförväntat sitter jag och chattar mig igenom lillajulsnatten med honom.

Så, nu siktar jag, eller vi, på att "fira lillajul" på stugan nästa veckoslut istället 
för det finns väl ingenstans skrivet att man inte kan göra så? 

Och det beslutet till ära skall jag ta och öppna en ny förpackning 
näsdukar! 
Det ni…;)

Må gott och håll er friska!
Och en fin första advent - förstås!!!


Inga kommentarer: