ALLTID GÅR DET INTE SOM I STRÖMSÖ*...

...jag kommer inte riktigt ihåg vem som myntade utrycket när man menar att allt inte riktigt går som man tänkt sig!
Hemskt användbart är det i alla fall.
Och alltid går det inte som i Strömsö - och alltid ser det inte ut som i Lantliv hemma heller...hehe...
Fjärde adventssöndagen började med att jag sakta, sakta rullade upp mina osamarbetsvilliga ögonlock. I mitt sömndrukna tillstånd fick jag inte riktigt klarhet varför jag dragit för gardinerna i sovrummet. Det brukar jag inte göra? Tills hjärncellerna fick igång sitt morsesystem och jag insåg att det inte är mina vita gardiner jag ser - det är s n ö. Som faller tätt tätt tätt - i massor!
Nu borde jag ju redan vara van vid att det snöar så fort temperaturen kryper över - 15 grader. Så har det varit hela denna vinter.
På fredag hade meteorologen sagt:
- I södra Finland kan det komma någon centimeter snö. Eller så kan det komma lite mer än så, som senast...

Han hade så rätt: Det kom lite mer...Några tiotals centimeter mer!

Nu är det ju så att jag denna jul redan använt de flesta genvägar jag kan komma på. Pepparkaksdegen trollade jag fram från butiken kyldisk för att ta ett exempel.
( På tal om att allting inte alltid går som i Strömsö...heheh.)
Men idag hade jag liksom inte planerat att tillbringa ett och annat arbetspass ute röjande snö...
För att vara ärlig hade jag tänkt hinna med annat, lite mer julrelaterat smått och gott, men tji fick jag.
Bäst att fortsätta på linjen att gå där staketet är lägst då. Å andra sidan är de flesta staket låga med denna snömängd.
Faktum är att det har inte varit såhär mycket snö i södra Finland till julen sedan 1965, och vet ni, det är med nöd och näppe just innan jag kom till.
Så med andra ord har jag aldrig firat en jul med såhär mycket snö.
Det är knappast nån som längre tvivlar på att julen blir vit.
Fortsätter det såhär nån liteb vintermånad till börjar jag tvivla på om Midsommaren 2011 inte också blir snövit...?

När snön var röjd och jag hade en svag känsla av att jag faktiskt hade lite koll på läget satt jag mig ner för att rimma lite julklappsrim.
Jag kan köpa färdig pepparkaksdeg, jag kan pimpa färdig kålrotslåda, jag kan förvandla färdig rödbetsallad till nåt helt annat, men jag kan inte fuska med rimmen...

I år fick Aida vara min kritiska rimkritiker...hur kritisk hon nu sen är...?
Mest ser hon ut som om hon inte riktigt hade koll på läget...i motsats till matte då...hahahaaa.


Så här dan före dan före dan före dan före dan före Dan skulle det vara helt okej att kunna trolla :)

Fast egentligen stressar jag inte på riktigt - jag har ju all tid i världen att babbla här...

kram alla julundermakerskor därute!
M.


* Strömsö är livstilsprogramet för oss lantliv-godmat-pyssel-mys-beroende:)

3 kommentarer:

SIGURDSBERG sa...

Vet du, om det alls tröstar, så kan jag berätta att jag inte har en enda julklapp färdig. Jag har inte shoppat något alls ännu. Huset är inte städat, hunden är inte trimmad, och gården har blivit oskottad hela vintern pga jobb och studier. Jag har inte pyntat eftersom jag inte äger pynt som _inte_ skulle vara knallrött.

Så!

M

Sirkka sa...

Ja, det där om Strömsö har blivit ett talesätt! Rolig fortsättning (tycker jag)till det har jag hört också, ..så slå på sft5-kanalen! Fiffigt av programmakarna, kanske?
Julen kommer ändå, det får vi lugna oss med. Ha det bra i juletiden!

SoF/Blindstyre.se sa...

Ja det är precis likadant här i Sverige. MASSvis med snö och Kallt!

Nu har vi här i de södra delarna av landet haft ordentlig vinter 2 år i rad. Mycket ovanligt.
Här brukar det ju oftast annars mest slaska.
Men fint är det!! :)

Passar på att önska dig en riktigt god och glad Jul, ifall vi inte "ses" nån mer gång innan dess!

F.d. Sök och du skall finna.