NOVEMBER...

Olust står målad i dragen.

Man håller sig lätt för skratt.

Piggnar man till frampå dagen

så är det redan natt.

- Alf Henriksson-


Är den inte slut snart? November, alltså? Dikten av Alf Henrikson säger det mesta som finns att säga om november, hihi.

Jag tror jag skall införa en ny adventskalender - en som räknar ner dagarna TILL advent. Inte FRÅN advent.

Efter en mörk kvällspromenad satt jag och förhörde lillungen som har ett miljökunskapsprov på kommande. Tänk att solenergi finns egentligen i allt vi äter- följaktligen måste man äta MER nu på vintern när ingen solenergi finns att få i annan form...Hur logiskt som helst, eller hur???

Så det blev italienska Panforte :

100 g torkade fikon

100 g mandel

100 g hasselnötter

100 g valnötter

1 tsk kanel

1 apelsin

1 dl vetemjöl

2 1/4 dl socker

1 1/2 dl flytande honung

150 g mörk choklad

Florsocker till garnering.

Sätt ugnen på 150 grader. Hacka fikonen ganska grovt, bland i en skål fikon nötter, mjöl och kanel. Tvätta apelsinen och riv ner yttersta skalet i skålen. Värm upp socker och honung i en kastrull. Rör om till sockret smälter, låt det sedan koka någon minut (passa att det inte bränns.) Blanda i chokladen och låt smälta ner. Nu gäller det att vara snabb i vändningarna annars stelnar alltsammans till en svårhanterlig smörja. Blanda det du har i skålen med sockerhonung blandningen och häll upp det i en bakplåtsklädd liten (15x25 cm) plåt eller liknande. Man behöver inte få det så snyggt, för smeten breder ut sig i ugnen. Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter. Låt alltsammans svalna ordentligt innan du lyfter upp det från plåten och skär små "fingerstora" stavar med vass kniv. Mmmm...

Det doftar jul och smakar italien - inte en helt fel kombination;)

Och plötsligt känns det inte alls så novemberligt mer...En liten godbit fylld med solenergi, nice!

Kram på er som tassar in här!

M.

4 kommentarer:

S o F sa...

Kram tillbaks!

Med mig är det nog något allvarligt fel tror jag, för jag mår nästan alltid som bäst den här tiden på året. Konstigt va? :)

...å då kan jag pigga upp min inte lika pigga/glada make, som inte tycker att livet är en höjdare just nu. Tur att man kan stötta varandra.

Men jag tyckte dikten var bra i alla fall.

Varma hälsningar från ett mörkt och regnigt Västergötland - men mysigt! ;)

Jojo sa...

November är lika delar bäst som pest tror jag, åtminstone har vi ju julen att se fram emot :) Trots allt regn o rusk, men håller med, tack o lov är det snart över..:/

Simmma lugnt!
Kram Jojo

MrsUniversum sa...

Härligt talande dikt för den dag som idag varit - regn, regn, regn.

Din panforte kanske jag borde testa till nästa helg då det fylls år här...

Jag ser fram emot advent nu.

♥Min Eden♥ sa...

Läste ditt förr inlägg också...Det hände här i Ö:botten för någon vecka sedan också. Det är så tragiskt, många unga som mår illa i det tysta.