VINTERN SOM ALDRIG VAR


Tänk om det aldrig blir någon vinter? 

Så känns det ju onekligen nu. Avsaknaden av vinter har fått mig att avstå från en hel del
typisk vintermatlagning just för att ja, det har inte varit vinter. 

I praktiken har vi inte haft vinter alls. 
För att det skall kunna kallas termisk vinter krävs flera dagar då medeltemperaturen
ligger under noll. Så har det inte varit i vinter. Alls. 

Det enda säsongsbetonade ätbara jag lagat var hemlagade runebergstårtor till 
Runebergsdagen i början av februari och det bara tack vare
ett göttigt recept av min kollega, men annars har den typiska 
vintermaten lyst med sin frånvaro. 

Och nu är det dags för fastan - och jag som alla år fastar på något sätt - är tillbaka i 
"originalet" och mat-fastar i år på det sättet att jag verkligen uppmärksammar mat-svinnet
och försöker aktivt undvika det. 

Samtidigt har jag också återupptagit det här med att odla egen mat.
I mycket liten skala dock, för jag har tyvärr inte tid i den bemärkelsen att jag skulle
vara närvarande och kunna sköta en odling optimalt, 
 men strävar efter att ge hemodlingen mer utrymme och tid än på måååånga år. 

Få saker är så rofyllda som att på morgonen spraya frösådden medan kaffet kokar. 
Och lyckan när de första hjärtbladen uppenbarar sig är bara guld!

Då det sker kan vintern som inte var fortsätta med att hållas borta. 
Då är det vår. På riktigt vår! 

Inga kommentarer: