URKLIPPT OCH BORTGLÖMT...





…ja, men ni vet! 
Alla de där recept som man rivit ut från diverse tidningar.
Under årens lopp.

Nu när jag gått igenom en hel del som blivit efter min mamma, som
alltså gick bort redan 2007. Men en del av det som hon sparat har av olika
orsaker landat hos min bror.
Och ja, han har bara stuvat undan dem.
Lådorna med recept efter recept.
Endel mer smörkladdiga än andra.

Men nu har de kommit fram i ljuset igen i och med att brorsan skall flytta.
Omtänksam som han är, så tänkte han att jag kanske ville ha recepten.

Men nja, det skulle ta mig en livstid till för att pröva mig igenom alla 
recepten. Visserligen är vi en matglad familj, men sååå matglad.
I don't think so…

Tack men ändå liksom nej tack…

*

Vilket får mig att tänka på mina egna högar av tidningar.
Ja, jag har ju inte ens rivit ut recepten, vilket min mamma ändå gjort, utan
jag har sparat på hela tidningen - så där för säkerhets skull.
*himlar med ögonen*

Nu är det ju tack lov inte veckotidningar det är frågan om utan
mer tidningar som utkommer en gång i månaden.
Och inte ens alla nummer av dem, men ändå.

Så nu har jag tagit som mål att faktiskt gå igenom dem alla med grov hand.
För i ärlighetens namn, söker jag efter ett recept, så inte sjutton kastar jag mig över högen
av tidningar. Nej, jag kollar upp det på nätet, eller i någon av de kokböcker
jag har. De som fått flottfläckar på sidorna - de är de bästa!

Men ja, för att göra det lite enklare för mig i framtiden, så 
kommer jag att lägga till en ny etikett här på Tuvulls sida.

Nämligen RECEPT.

Här skall jag samla de där pärlorna av recept.
Och hur lämpligt är det inte att kunna gå in på sin egna
blogg och hitta dem där….hehehe...

Först ut är något så trivialt som 
ICE TEA:

Löjligt enkelt och fånigt gott när sommaren nu verkar hetta till
när det gäller temperaturer.


Till en karaff behövs:

1 liter vatten
2 msk te (eller 2 påsar)
1/2 dl rårörsocker (och jo, det blir bättre så än med "vanligt")
1/2 dl färskpressad citronsaft

Man kokar upp hälften av vattnet (jag brukar faktiskt dubbla, eller trippla 
satsen beroende på hur många jag har under mitt tak för tillfället)

Tillägg te, och låt det dra någon minut.

Sila 
(om man inte använt tepåsar vill säga, ja, herreje så självklart, men ändå) 
och blanda med socker.
Blanda om så att sockret smälter.
Häll i resten av vattnet och citronsaften.
Och så när det svalnat in i kylen med härligheten.
Gött!

Ibland roar jag mig med att blanda i lite saft eller bär, eller
vad jag råkar nu ha hemma som kunde passa.
Men undrar om jag inte sen också mest uppskattar det enkla,
ursprungliga receptet, men man gör ju hur man vill.


Och nu kan jag då skicka en liten del av ett stycke tidning iväg.
Typ 2956 recept kvar….pust!


Men först ut alltså ICE TEA!




Inga kommentarer: