KYLIGT FÖR ÅRSTIDEN….




…jo jag tackar jag! 
Det är kanske det mest lindriga uttryck man kan ta till.

I morse när jag febrilt sömndrucket försökte få tyst på väckarklockan 
slog mig tanken att det bara är två morgnar kvar innan jag kan
ge semester åt skrällverket.
Precis snart är det S O M M A R-semester med andra ord.

Med morgontrötta steg tassade jag ut i trädgården med min kaffekopp, som 
jag alltid gör så här under sommaren. 
Solen sken och det var precis så där som det skall vara en försommarmorgon.

Det kändes väl lite friskt, men min morgontrötta hjärna orkade inte riktigt
registrera det. Drack bara kaffet lite snabbare än vanligt och drog den lurviga
morgonrocken tätare omkring mig. 

I bästa autopilotläge klädde jag på mig, kastade lite mascara på
fransarna och kastade mig i bilen och kurvade ut på landsvägen med
riktning mot arbetsplatsen.
Hjärnan malade på:
Tänk, bara ett par dagar till S O M M A R-semestern!

Fortfarande utan att desto mer tänka (det gör jag sällan tidigt på
morgonen) sträckte jag ut handen för att vrida värmereglaget på full värme.

Någonstans här reagerade jag på vad som var hemskt, hemskt fel.

Vadå…dra på värmen? Fyra dagar innan midsommar?
Kastar en blick på mätaren som visar utetemperatur.

Herrejävlar (förlåt) men den visar 4 grader! 
Fyra grader!!!
Bra att jag inte körde ut i diket på kuppen.

Där satt jag i sommarklänning och spetströja, som knappt kan leva upp till
benämningen tröja och insåg att jag förmodligen kommer att frysa ihjäl under 
min rätt korta vandring från p-huset in till min arbetsplats.

Kan det vara rätt att det faktiskt är fyra ynka grader på morgonen?
Kanske det ändå blir varmare framåt dagen.

Men icke, värre skulle det bli! 
Vid lunchtid snö-haglade det och temperaturen hade sjunkit till
tre grader! 
Mitt på dagen - i juni!!! 
Tammetusan, det var varmare på julafton än (nästan)midsommarafton!

Fick några medlidsamma blickar av kolleger och kunder;
du har inte mer på dig än det där?

Nej, ser ni jag har ju inte det, nej…

…jag kom liksom inte på att jag borde klä mig i täckjacka två dagar före min
S O M M A R-semester!

Knäpper på radion i arbetsrummet lagom till väderleksrapporten där en
käck röst meddelar att det är kyligt för årstiden.

PÅ RIKTIGT? Är det?



Snart kommer det väl renar emot mig när 
jag kör till jobbet om den här kylan håller i sig…

Men framför allt måste jag lära mig att både (sol)skenet och 
en varm, skön morgonrock kan få skenet 
att bedra.

Allt är inte så sommar som ser ut att vara det.

Trots att det bara är två morgnar kvar innan
S O M M A R-semestern börjar och det är
MIDSOMMAR.

Vet någon var man kan skriva på en protestlista?
Så här kan vi ju inte ha det!

anser,


1 kommentar:

G:a Affären sa...

Igår blev det mest midsommar på verandan trots att byn hade festligheter ute vid bystugan. För mig var det var för kallt!
I huset är innanfönstren är urtagna och värmepumpen avslagen så de sju sorters blommorna byttes ut med en yllepläd. Ja inte under kudden utan på täcket.
Utan tvekan skriver jag på listan!

Önskar dig en fin och solig semester!
Kramar
Cia